Statens vegvesen er nå i gang med en forfase til prosjektering av ny bru over Reisaelva langs E6.
Eksisterende bru ble bygget på 50-tallet. Kjøretøyene som kjører over brua må være under 4,4 meter og den er så smal at det ikke er mulig for to vogntog å møtes på brua.
– For normal trafikk er det ikke et problem, men når tungtransporten øker ser vi at det blir en utfordring. Brua er for smal, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Rigmor Thorsteinsen.
Statens vegvesen mener det haster å få byttet ut den gamle brua. Det var avisa Nordlys som først omtalte saken.
Vil ha ny utredning om farlige skoleveier
For tunge kjøretøy
Kjøretøy over 50 tonn må søke om dispensasjon for å kjøre over brua på Storslett.
– Bæreevnen til brua er slik at det kan bli vanskelig å få dispensasjon, sier Thorsteinsen.
Eksempler på slike kjøretøy kan være kraner og militære kjøretøy.
– Og det er lang omkjøring. Med tanke på tilstanden på brua haster det å få en ny bru, sier Thorsteinsen.
Hun legger til at det ikke er fare for at brua skal gi etter.
To biler av veien i uværet
Flere år
Den nye brua vil bli lagt i samme trasé som eksisterende. Når byggingen av den nye brua er i gang må Vegvesenet etablere en midlertidig bru.
– Hvor den skal legges må vi se nærmere på under planleggingen, sier Thorsteinsen.
Hvor lang tid det vil ta før en ny bru står klar er foreløpig usikkert. Vegvesenet vil arbeide med prosjektering av den nye brua store deler av 2017. Prosjekteringen vil ta omtrent halvannet år. Arbeidet med selve byggingen vil ta omtrent to år.
– Mye er avhengig av når vi får finansiering på plass.
Det er også for tidlig å si hva kostnadene for prosjektet vil ligge på.
– Kan ikke svekke flytilbudet vårt
Omlegging av E6
Nordreisa kommune har tidligere hatt forslag på kommuneplanens arealdel med E6 utenfor Storslett sentrum.
– Det er ingen konkrete planer for omlegging av E6. Det er andre prosjekter vi prioriterer foran som går på trafikksikkerhet og framkommelighet, blant annet Kvænangsfjellet, sier Thorsteinsen.
Selv om E6 på et senere tidspunkt blir planlagt lagt utenfor sentrum er det behov for å bytte den gamle brua.
– Veien vil fortsatt eksistere. Det er behov for å bytte ut brua uansett.
– Føler ikke vi blir hørt
Lavere fart
Fartsgrensen gjennom Storslett er 50 kilometer i timen. Det kan bli aktuelt å sette fartsgrensen ned til 40 kilometer i timen.
– Nordreisa kommune holder på å utarbeide en samfunnsplan. Der er vi med og gir innspill, blant annet kan det bli aktuelt å sette ned fartsgrensen.
Thorsteinsen sier vegvesenet har god dialog med kommunen både når det gjelder bygging av ny bru og videre planer for sentrum.