Troms fylkeskommune mener veistrekningen ikke oppfyller kravene til å bli fylkesvei. Strekningen er omtrent 500 meter og går fra avkjøringa ved den nye fergekaia til snuplassen ved Kjempeberget.

– Vi sendte en henvendelse til fylkeskommunen om å la veistrekningen bli fylkesvei, men det ønsket de ikke. De vil derimot ta med veistrekningen i sin driftskontrakt, sier Øyvind Evanger (Ap), ordfører i Nordreisa kommune.

Dersom fylkeskommunen tar med veistrekningen i sin driftskontrakt, vil det si at de tar den med i anbudsrunder i forhold til vedlikehold og brøyting. Samtidig vil fylkeskommunen fakturere Nordreisa kommune for utgiftene på strekninga.

– Fylkeskommunen kan drifte veien for oss, men vi må da betale for det, sier ordføreren.

– Tull med to veier

Ordføreren er ikke veldig begeistret for fylkeskommunens avgjørelse.

– Hvis man skal se på dette fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, så er det tull å ha to veier på Havnnes. Det bør bare være fylkesvei der, sier Evanger.

– Vil kommunen ta dette opp med fylkeskommunen på nytt?

– Vi har nok ikke noe valg sånn sett. Det er ingen vits i å hente fart og ta dette opp på nytt med fylkeskommunen, da de har bestemt at de ikke vil ha veistrekningen.

Evanger mener driftskontrakten er den beste mulige løsninga etter fylkeskommunens avgjørelse.

– Vi ønsket helst at fylkeskommunen skulle overta denne veistrekningen, men når de ikke vil gjøre det, så er driftskontrakt den beste løsninga.

Oppfyller ikke krav

Troms fylkeskommune mener veistrekningen ikke oppfyller kravene til å bli fylkesvei.

– Som jeg forstår det og som drøftinger i komitéen ga uttrykk for, er at fylket ikke tar denne veien opp som fylkesvei, da den ikke oppfyller kravene. Men den kan være med under fylkeskommunens driftskontrakt på våre veier på Uløya, mot at Nordreisa dekker driftskostnader på sin strekning, skriver Nils Einar Samuelsen (Krf), leder for samferdselsutvalget, i et brev til ordfører Øyvind Evanger.

– Det finnes nok mange kommuner i fylket som ønsker å gjøre deres vei til fylkesveier, for selv å spare kostnader med disse, men dette er veier som ikke kvalifiserer til fylkesveier, og som kommunene derfor selv må ta ansvar for, avslutter Samuelsen.