- Jeg har en mye bedre magefølelse enn for fire-fem måneder siden, smiler daglig leder for Aurora Spirit.

Selskapet tilbyr produkter innen både alkohol og reiseliv.

- Nå handler det om å få opp volumet for begge områdene, understreker Christensen.

Fire-fem personer jobber på Årøybuktneset, ei mil fra Lyngseidet retning mot Koppangen.

- Ambisjonene når vi kommer til 2020 er dobbelt så mange ansatte og økt volum.

Nøkkrelord i Christensens filosofi er kompetanse, profesjonalitet og kvalitet, - uansett hvilken næring han satser på. Han har hentet mange impulser fra Whiskyens stolte hjemland, Skottland.

Et steg videre

Snart kommer noen av de mest anerkjente skottene i bransjen på visningstur til Lyngen. En av gjestene er sjefen for det største visingsanlegget i Skottland.

- Vi har lært mye av skottene, men har vi tatt deres konsept et steg videre. Vi er kommet i posisjon til å hjelpe våre læremestre og utveksler kompetanse.

Anlegget åpnet i august i fjor etter rekordrask byggetid på fem måneder.

- Tunge personer i bransjen forteller at hva vi har utrettet på to år, skal normalt ta 7-8 år.

- Hvilket bilde tegner du av Aurora Spirit i 2020?

- Vi har større lager og kan tilby flere reiselivsprodukter ved å bruke hele bygget. Planen er at vi allerede i løpet av neste år har 15-20 overnattingsplasser.

For Christensen er den primære ambisjonen at Aurora Spirit kommer i posisjon til å eksportere alkohol til et internasjonalt marked. Han er trygg på at Bivrost-produktene har unike egenskaper.

Ambassadører

Frontfiguren er stolt av at tolv mindre lokale aksjonærer er inne på eiersiden, - i tillegg til større investorer.

- De tolv er våre gode ambassadører, selv om de sitter med relativt få aksjer. Dette er kompetente personer, og flere av disse er blitt rekruttert inn i styret.

- Hva er dagens status for Aurora Spirit?

- Vi har utviklet fem alkoholholdige drikker. Av disser er taffelakevitt, Gin og Vodka kjent blant publikum. I tillegg har vi laget Whisky og fatlagret akevitt, som kommer etter hvert.

- Hva kan du si om økonomien?

- Vi følger budsjettet. Vi fikk i fjor som forventet et lite underskudd. Vi satser i år på å tjene penger. Selskapet har lavt gjeldskrav, faste kostnader er redusert, har stram økonomistyring og god likviditetsstyring.

Verdens nordligste

Aurora Spirit bruker i markedsføringen at de er verdens nordligste destilleri. Tidligere kunne Myken i Rødøy kommune på Helgelandskysten smykke seg med den tittelen.

- Vi bruker lokale råvarer og har opparbeidet et sterkt merkenavn. Vi har kunder i Skottland som foretrekker våre produkter.

- Dere jobber for å komme inn på internasjonalt marked?

- Tyskland, Sverige og Finland har det enkleste regelverket vi må forholde oss til. Vi har etablert datterselskap i Skottland, sier Tor Petter W. Christensen.

Investert for 17 millioner

Aurora Spirit har investert ti millioner kroner på bygget og sju millioner på produksjonsutstyr, inventar og markedsføring. Christensen uttrykker stor tilfredshet med utviklingen etter at selskapet ble stiftet i 2013. Halvannet år med planleggig begynte i 2014.

- Alkohol er en veldig krevende bransje. Vi har kopiert fra Skottland med å kombinere reiseliv og produksjon av alkohol. Der er det rike tradisjoner for å tilby visningsturer til destillerier.

Han kan på Årøybukthøyden tilby turister blant annet omvisning på nedlagt NATO-fort, boblebad, øksekasting og trugevandring.

- Hvor ligger utfordringene?

- Finansiering og tilgang til risikovillig kapital er krevende. Vi har fått god hjelp og støtte av Innovasjon Norge, Lyngen kommune, Sametinget og Skatteetaten. Alt skjer etter oppsatt tidsskjema. En ny emisjon er på gang.

- Noen overraskelser på veien?

- Vi hadde ikke forventet at alkoholen skulle bli så populær. Vi har doblet salgsbudsjettet. Kundene befinner seg i Troms, men ambisjonene er at vi så fort som mulig kan selge til utlandet, sier Tor Petter W. Christensen.

Gin, akevitt, whisky er tidlig blitt lansert under markenavnet Bivrost. En ny vodka kom 13. januar på markedet.

LAGRING: Tor Petter W. Christensen må vente til 2020 før whiskyen på disse fatene er klar for salg. Foto: Arne Teigen