Air Operator Certificate er helt avgjørende for fremdriften.

- AOC betyr enorm mye for oss. Diplomet er verdt gull. Nå har vi gått fra papirflyselskap til reelt selskap, smiler Giæver jr.

Sertifikatet gir FlyViking tillatelse til å transportere passasjerer og gods i ubegrenset størrelse. Hovedfokuset blir på kortbanenettet og bruk av propellfly med inntil 80 seter.

- Jeg har brukt 38 millioner kroner på selskapet. Samlet aksjekapital er på 50 millioner, forteller styrelederen.

Bookingen har startet

Han samlet ansatte, investorer, lokalpolitikere og andre involverte til AOC-fest tirsdag kveld på Lyngseidet Gjestegård.

Jørn Hoel slo an tonen med å framføre noen av sine klassikere.

Nestkommanderende Svein Eriksen opplyser at billettsalget startet onsdag morgen. I 09. 00-tida var 300 personer samtidig inne på nettsida for å sjekke tilbudene.

Mandag 27. mars er første avgang for rutene fra Tromsø til Hammerfest, Bodø og Svolvær. Tromsø-Hammerfest blir en permanent rute mens de to andre rutene testes ut.

- Vi går forsiktig ut, og vil gradvis øke antall ruter. Prisene vil variere mellom 499 og under 1.000 kroner for en vei, forteller Svein Eriksen.

Flyene går fra mandag til fredag. Næringslivskunder er i denne fasen primær målgruppe.

Gratisbilletter

FlyViking trekker ut sju vinnere blant de som booker billett i løpet av første uke. Hver av disse vinner en gratis flytur i måneden i et år. Totalt blir det 84 billetter.

Arbeidet med AOC var på alle måter svært krevende. FlyViking utarbeidet elleve manualer på totalt 2.786 sider på engelsk. Administrerende direktør Stein T. Dahl mottok tirsdag Luftfartstilsynets godkjennelse i Bodø.

For Giæver jr. er passasjerene den viktigste faktoren for å lykkes.

- Kundene er sjefen. De og Luftfartstilsynet bestemmer, fastslår Ola Giæver jr.

Utvider flyparken

Svein Eriksen bekrefter at FlyViking har brukt mye tid og ressurser for å gjøre seg fortjent til AOC.

- Vi har satt sammen personer med helt spesielle kompetanser. Sammen har de laget en svært detaljert tekst, som ga grunnlaget for godkjennelse.

- Hva blir viktig i fortsettelsen?

- Stikkordene er å planlegge ruter, selge billetter og begynne å fly.

Eriksen opplyser at FlyViking i løpet av det nærmeste halvåret utvider flyparken fra ett DHC8 til fem, som alle leases. Hvert fly gir behov for 12-13 ansatte.

Forventet omsetning første hele driftsår er 300-500 millioner kroner.

- Budsjettet forutsetter at vi selger minst halvparten av billettene. Aksjekapitalen vil gjennom emisjon økes fra 50 til 70 millioner, forteller nestkommanderende Svein Eriksen.

UNDERHOLDER: Jørn Hoel sjarmerer Hanne Drøge Jacobsen, som er leder for kundesenteret, på AOC-festen på Gjestegården.