Statens vegvesen har foreslått 30-sone gjennom hele sentrum på Skjervøy – et forslag som rådmannen hadde i sin innstilling til formannskapet onsdag.

En kilometer

Men formannskapet var i sin høringsuttalelse ikke så sugen på en 30-sone helt fra svingen ved Shell, rundt vågen og gjennom sentrum.

– Jeg har prøvd å kjøre i 30 rundt vågen. Det er ganske trasig. Man kjører i en kilometer før trafikkbildet begynner å bli litt utfordrende, sier Skallebø.

Signaleffekt

Strandveien gjennom sentrum har 50-sone i dag, mens småveiene ellers i tettstedet har 30-sone. Vegvesenet ønsker å harmonisere fartsgrensene slik at hele tettstedet har samme fartsgrense.

Men formannskapet mener det får holde med 40-sone og at den starter ved Hjørnet kafé – i krysset Havnegata – Strandveien. Skallebø tok i møtet til orde for at det er tilstrekkelig.

– Når vi kommer til værret, så kan man sette ned farten. Da oppnår vi en signaleffekt, sier Skallebø og fikk støtte fra Høyres Reidar Mæland.

– Det blir for mye med en 30-sone fra Shell og ut. Å sette ned farten fra Hjørnet kafé synes fornuftig, sa Mæland i møtet.

Utelot krysset

Formannskapet vurderte også om de skulle si noe om det trafikkfarlige krysset inn til helsesenteret i svingen rett etter Shell i samme uttalelse. Teknisk sjef Kjell Ove Lehne mente det kunne være på sin plass.

– Det er et farlig kryss og er litt av grunnen til at veivesenet ønsker å ha 30 km/t som fartsgrense her. Hvis man ikke vil være med på 30-sone, så må man nesten si noe om hvordan man skal løse problemene i det krysset og at man ber Statens vegvesen gjøre noe med det, mente Lehne.

Formannskapet valgte imidlertid å ikke ta det med i høringsuttalelsen.

– Det er et utfordrende kryss, men det er en seperat sak, slo ordfører Ørjan Albrigtsen (KP/KrF) fast.