Fylkesrådet bestemte i møtet sitt i dag og gi kontrakten for drift av ruta Tromsø-Skjervøy og ruta Tromsø-Tennskjær-Lysnes til Norled AS.

Boreal Sjø AS har hatt ansvaret for disse rutene, men tapte anbudet ved denne korsveien.

Kontraktsbeløpet er ifølge en pressemelding fra Tromsø fylkeskommune på 46,9 millioner kroner for begge rutene.

- Det er stort sett samme nivået som den forrige kontrakten, når man tar høyde for pris- og kostnadsutvikling, sier fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo (Sp) til Framtid i Nord.

Sto likt

Fylkesråden sier at både kapasitet og ruteproduksjon er uforandret sammenlignet med inneværende kontraktsperiode.

- Selskapene sto likt på både ruteproduksjon, frekvens og krav til passasjerkapasitet. Der var det de samme kravene som for inneværende periode og begge innfridde på de punktene. Da var det prisen som avgjorde, sier Prestbakmo.

MS Brage er fartøyet som skal trafikkere rutene fra 1. mai 2018.

Båten har 147 passasjerer og ble bygget i 2007. Den er bygget av Brødrene Aa, samme verftet som har bygd MS "Kvænangen" og MS "Fjordprinsessen" som gikk i sambandet for en tid siden.

Norled har blant annet kontrakten på Ullsfjordferga og Lyngenferga, med Bjørklids Ferjerederi som underleverandør.

Nytt anbud fra 2020

Det var kun Norled og Boreal som var i anbudskonkurransen. Kontraktstart er 1. mai 2018 og varer til 30. april 2020.

- Dette er en kort kontraktsperiode. Vi skal ha ny anbudsrunde for perioden etter 30. april 2020. Da går nemlig ruta mellom Tromsø og Harstad ut og da får vi et samlet anbud for alle tre rutene, sier Prestbakmo.

Tidlig ute

Samferdselsfylkesråden er fornøyd med å være i havn med anbudet for de to hurtigbåtrutene 14 måneder før kontrakten trer i kraft.

- Det er veldig greit å ha det på plass i såpass god tid. Selv om vi ønsker å være så tidlig ute med disse kontraktene, så er det ikke alltid vi klarer det. Men denne gangen har vi klart det og det er jeg fornøyd med, sier Prestbakmo.

FÅR AVLØSNING: "Jernøy" trafikkerer Tromsø-Skjervøy i dag.