En rekke rikspolitikere er i øyeblikket samlet på Kvænangsfjellet der de holder pressekonferanse.

Blant dem er stortingsrepresentant for Troms Høyre, Kent Gudmundsen.

I følge Gudmundsen har Regjeringen og støttepartiene Venstre og KrF bestemt seg for å sette av 1,6 milliarder kroner i Nasjonal Transportplan til ombygging og sikring av E6 over Kvænangsfjellet.

Kvænangsfjellet er et av knutepunktene på E6 mellom nord og sør, men det værutsatte fjellet gjør også at ferdselsåra ofte blir stengt eller kolonnekjørt vinterstid.

- Stortinget har jobbet hardt for å få et flertall for bevilgningen, sier Gudmundsen og mener det vil bety mye for næringslivet i regionen, ikke minst for oppdrettsnæringen som er avhengig av åpne veier for å transportere fisk sørover.

Prosjektet er delt i tre deler som i 2016 ble beregnet å koste 2,2 milliarder kroner. Det er bevilget 1,6 milliarder til arbeidet i Nasjonal Transportplan. I følge reguleringsplanen som nå er i planfasen skal prosjektet gå fra 2018 til 2023. Det er delstrekning 2 mellom Tverrelva og Sandneselva som i første omgang skal prioriteres.

Gudmundsen sier at to første av tunnelene vil ta hoveddelen av budsjettet, som har en kostnadsramme på 1,2 milliarder kroner.

Ofte stengt

Gerd Hetland Kristiansen fra Troms Krf er blant annet opptatt av at dette vil bety for menneskene som bor i regionen.

- Veien har vært stengt mye, opp mot 44 ganger i året. Det er ille for skoleelever og ikke minst folk som trenger medisin og får den med posten, så dette må vi komme i gang med fort, sier Hetland Kristiansen.

Bengt Rune Strifeldt gruppeleder for Alta Frp sier at dette er et viktig prosjekt som vil åpne den ofte vinterstengte fjellovergangen.

- Dette betyr mye for landsdelen og av mange prosjekter som er i gang, er dette er den siste flaskehalsen som må åpnes, sier Strifeldt.

Gjenbruk

Marianne Haukland fra Finnmark Høyre forklarer hvordan man planlegger å bruke materialer og masser som blir tatt fra tunnelbyggingen mellom Tverrelva og Sandneselva til rassikringen som er planlagt mellom Oksfjordhamn og Tverrelva. Hun mener også at dette er et viktig prosjekt ikke bare for de lokale, men også at varer kan komme trygt fram.

Reguleringsplanen sier at prosjektet enda er i planfasen, men politikerne håper å få fortgang i byggingen. Gudmundsen tørr ikke si noe om en nøyaktig byggestart, men håper at det ikke tar lang tid før man kan begynne.

Lokalpolitisk arbeid

- Heldigvis hadde ingen i kommunestyre noen innsigelser mot noen traseer når det ble tatt opp, så vi håper det kan gå så fort som det kan, sier Terje Olsen i Nordreisa Høyre.

Terje Olsen sier at en åpen vei nordover mot Kvænangen er nøkkel til at Nordreisa skal fungere som regionsenter. Og har selv sett i sitt arbeid i helsevesenet hvor utfordrende det kan være når fjellovergangen er stengt.

- Sykehuset i Tromsø ser ikke på om veien er stengt om de sender pasienter fra Tromsø til Kvænangen, der det har skjedd at pasienter er nødt til å vente, eller til og med overnattet på Sonjatun.

- Utryggheten og usikkerheten om fjellet er åpent går utover bokvaliteten, Sier Kristiansen.

Brøytemannskap fornøyd

- Klart det har vært etterlengtet, spesielt for innbyggerne i Kvænangen. Man slipper å følge værmeldingen slavisk om man skal noen plass, sier Oddbjørn Pedersen som er en del av brøytemannskapet på vakt.

Framtid i Nord kommer tilbake med mer!