Det opplyser Mills i en pressemelding. Resultatene kommer fram i en undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Mills i mai 2017.

Kun én av fem skoleansatte sier at barna alltid har med seg matpakke på skolen, og over halvparten av lærerne mener elevene er ukonsentrerte på grunn av utilstrekkelig mat i løpet av dagen.

– Når mangelfull ernæring påvirker elevenes konsentrasjon og læringsevne og dermed klassens læringsklima i så stort omfang må noe gjøres, og vi ønsker å engasjere oss. Problemstillingen påvirker elevenes prestasjon og trivsel negativt og kan bidra til unødvendig økninger i sosiale forskjeller, sier administrerende direktør i Mills, Knut K. Heje.

Direkte bekymret

457 ansatte på småtrinnet, mellomtrinnet og ungdomsskolen har svart på undersøkelsen. Én av fire ansatte i skolen er direkte bekymret for om alle elevene får i seg tilstrekkelig næring.

– Og, det er ikke bare lærerne som føler problemstillingen på kroppen. Norstat har også intervjuet 584 foreldre om hvordan de håndterer skolematen til barna. En fjerdedel av de spurte forteller at matpakkene ganske ofte eller med jevne mellomrom blir mindre næringsrik på grunn av dårlig tid og stress om morgenen, sier Heje.

Ønsker skolematordning

Totalt svarer 3 av 5 foreldre at de ønsker en subsidiert skolematordning. Jo flere barn foreldrene har, desto mer ønsker de å få en slik ordning på plass. Dette gir også gjenklang hos lærerne: over halvparten av de skoleansatte svarer at de ønsker en slik skolematordning, skriver Mills.

– De fleste foreldre er flinke til å sørge for at barna får næringsrik mat på skolen, men langt fra alle, og det vet vi er et problem for barnas læringsevne og klassens læringsklima. I tillegg ser vi at de fleste ønsker en skolematordning, sier Heje.

Tidligere undersøkelser viser at 80.000 skolebarn ikke har med seg mat på skolen daglig.

– Vi mener tiden er inne for å initiere en prøveordning som kan sette søkelyset på de reelle mulighetene for en bred og forhåpentlig nasjonal skolematordning. Vi tror næringsrike, gode og varierte matpakker kan være et utgangspunkt for en god skolematordning. Matpakka representerer en kjent, kjær og effektiv måltidsløsning, og med stadig smartere og mer kostnadseffektive distribusjonsløsninger vil Mills, i samarbeid med Morgenlevering.no, teste hvordan den enkle matpakka kan bli løsningen på et viktig problem. Med dette ønsker vi å få øynene opp hos både skoler, kommersielle aktører og politikere, sier Heje.