- Det vil være urettferdig for folk i distriktene, hvor langt færre har skaffet seg elbil enn i byene, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF i en pressemelding.

De tre regjeringspartiene vil at veibruksavgiften på diesel skal økes hvis det er nødvendig for å nå målet om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler innen 2025.

- Svært mange nordmenn har dieselbil. Spesielt i distriktene er det færre som har gjort overgangen til elbil, fordi utvalget av store, familievennlige elbiler fortsatt er for lite. Skal de bli straffet fordi de ikke har kunnet bytte ut bilen før? spør Sagedal.

Få ladestasjoner

I distriktene er det mangel på ladestasjoner mange steder.

- Hvis alle skal kjøpe elbiler fra 2025 må de kunne lade bilen også. Det krever et helt nytt tempo i byggingen av ladestasjoner der folk bor og reiser, sier Sagedal.

Viktig å ha elbilfordeler

NAF er derimot fornøyd med at elbilfordelene på engangsavgiften og momsfritaket fredes i fire år. Regjeringen vil også starte arbeidet med et nytt system  for kjøpsavgiftene.

- Det er veldig bra at regjeringen freder elbilfordelene. Det er enormt viktig med positive virkemidler for å folk til å kjøpe elbil. Selv små justeringer i avgiftene påvirker bilsalget. Derfor er det bra at regjeringen nå starter arbeidet på et nytt system for kjøpsavgiftene. Dette gir forutsigbarhet for forbrukerne og et tryggere bruktbilmarked.Vi forutsetter at en ny ordning vil bety lavere avgifter, slik at flere vil ha råd til å skaffe en ny, trafikksikker bil med lave utslipp, sier Sagedal.