I vår gjennomgikk ferga en omstilling i forhold til avgang, noe som gjorde at flere pendlere måtte se seg nødt til å justere arbeidstiden sin etter de nye rutetidene.

Denne gang er det kapasiteten til ferga MF ”Reinøy” som byr på utfordringer.

- Jeg kjenner ikke til de tekniske forholdene, men lastekapasiteten har blitt betydelig redusert etter at salongen ombord ble flyttet over dekk, sier Ørjan Pedersen.

Knapt med tid

Han er en av mange som er helt avhengig av et pålitelig fergesamband for å kunne fungere i sitt daglige virke.

Pedersen er rørlegger og har hovedkontor på Skjervøya. Han har også barnehagebarn i Arnøyhamn.

- Utfordringen for meg er å stille meg såpass tidlig i kø at jeg rekker meg ombord på ferga. Jeg har ingen andre som kan dra innom barnehagen, sier han.

En skandale

- Som jeg har skjønt på andre tar ferga nå ett fullt vogntog og 10 biler. Det vil jeg kalle en skandale, sier han.

Pedersen ser for seg at situasjonen kan bli enda mer prekær.

- Arnøy Laks har hatt halv produksjon for tiden, men forventer å øke den igjen fremover. Herfra vil det kjøre 4-5 vogntog i døgnet, bare den ene veien, sier han.

Stopper utviklinga

Rørleggeren forteller at han ikke er den eneste som reagerer på de lange ventetidene.

- Det er flere som sitter med samme angsten for å ikke komme seg hjem. Ferga har blitt en flaskehals uten like og stopper en hver utvikling i Arnøysamfunnet. Vi jobber mot å få tunnel hit og har det som et hovedmål framover, sier han.

Pendlerne etterlyser også tilsvar fra fylkeskommunen på lovnaden de fikk i vår om en gjennomgang av rutetidene.

- Så langt har de ikke kommet med noen innspill, sier han.