Hver høst innleder elevene ved Manndalen skole året med leirskole, denne gang på høyfjellet ved Galgo, tett i mot grensen til Finland.

Og både for store og små har livet på leirskolen vært vanskeligere uten god hjelp fra ungdomsskoleelevene, det være seg både kunnskapsformidling og god forpleining.

Tradisjon

- Elevmedvirkning har vært en tradisjon i mange år, forteller lærer Anneli Hansen, og opplyser at mens avgangselevene lærer de yngre om geologi botanikk og historien rundt fangstgroper og skyttergraver på Galgo, har 8. trinnet gjennomført en kultursti med mange aktiviteter på norsk og samisk.

- Så står 9. klasse for matstellet, tilføyer hun.

Lærer å ta ansvar

Når Framtid i Nord besøker leirskolen på Galgo, er 10.klassingene fullt i gang med geologitime for en gruppe mellomtrinnselever. Foredraget har de brukt dager på å forberede, og alt av forarbeid er gjort av ungdommene selv.

- Og dette har ungdommene gledet seg til, samtidig som de yngre elevene vil huske denne dagen, forklarer Hansen. For nettopp de samme ungdommene husker godt da de sist var på leirskole ved Galgo, gikk i syvende klasse og fikk lære om geologi av de store elevene.

For ungdommene er det vel så mye læring i det å undervise andre, spesielt når spørsmålene hagler og de må lete frem svarene langt bak i hukommelsen.

- Dessuten er det en god måte å lære de å ta ansvar, tilføyer Hansen.

Les mer i torsdagens papirutgave av Framtid i Nord.

Jonas Vatne og Rosmari Eriksen er to av 9.klassingene som sikrer forpleining til skolen på tur. Foto: Jan Arild Hansen