Fylkespolitikeren åpner med å understreke at planen ikke er ferdig, men er enig i at det er passivt forslag som kommer fra fylkesråden.

– Fylkesråden vil også vurdere nye prosjekter utfra innspillene han får fra hver enkelt region, men det er nok mange som er skuffet over utgangspunktet, sier han.

Han mener man må ha et ambisjonsnivå om å bygge ut infrastruktur og samferdsel i takt med utviklinga, og at forslaget derfor er altfor passitvt.

– Det er kun påbegynte prosjekter som blir nevnt, mens prosjekter som Arnøy-Laukøyforbindelsen og Ullsfjordforbindselsen, ikke er tatt med. Dette er prosjekter som har vært jobbet med over lengre tid, og som lokalsamfunn og næringsliv har brukt mye tid og penger på å få fram.

– Disse må i aller høyeste grad bli tatt med i regional transportplan, understreker han.

Waage føler seg imidlertid trygg på at dette vil komme med, og at regionrådet og andre som kommer med innspill på ting som man ikke finner i planen.