Han er en av flere abonnenter i Lyngen og Storfjord som er blitt offer for teknisk feil.

Olsen har tegnet såkalt AvtaleGiro for betaling av regninger fra Avfallsservice. Han trodde at fakturaen på 958 kroner var betalt ved forfall 26. juni.

- Jeg fikk torsdag i forrige uke til min store overraskelse purring i posten. Jeg sjekket saken og betalte regningen dagen etter i banken forteller Olsen.

Beklager

På giroen ble det opplyst at første purring hadde forfall 21. august.

- Den hadde jeg ikke registrert. Når jeg har AvtaleGiro, levde jeg i den tro at regningene ble betalt ved forfall, sier Sigmund Olsen fra Oksvik.

Han er glad for at han ikke ble belastet med purregebyr for regninga som ble betalt over to måneder etter forfall.

Daglig leder Sigleif Pedersen i Avfallsservice AS har forklaringen på hvorfor Olsen ikke ble belastet til avtalt tid.

- Vi har oppdaget at flere abonnenter som har AvtaleGiro i Storfjord Lyngen ikke ble belastet per 26. juni. Vi beklager feilen, sier Pedersen.

Stoppet

- Hva er forklaringen?

- Ei datafil med betalingsopplysinger ble stoppet på vei til banken. Vi vet ikke hvorfor det oppstod en feil. Det er selskapet Nets som tar seg av denne jobben.

Pedersen har ikke oversikt over hvor mange abonnenter som ble rammet av feilen i slutten av juni måned.

- Vi satser på at alt fungerer ved neste forfall, forteller daglig leder Sigleif Pedersen i Avfallsservice.