Regjeringen har bestemt seg for å bevilge 50 millioner kroner til å prosjektere en bedre fremkommelighet over Kvænangsfjellet.

Dette kom fram da kommunalminister Jan Tore Sanner (H) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) onsdag presenterte lista over ekstrabevilgninger til ulike samferdselstiltak i Nord-Norge.

LES OGSÅ: Minister på besøk

LES OGSÅ: - Må begynne å telle annerledes

Kompenserende tiltak

Ekstrabevilgningen kommer som et kompenserende tiltak etter at endringer i den differensierte arbeidsgivervgiften trådte i kraft i juli.

Dette medførte nemlig at enkelte sektorer ikke lengre fikk redusert avgift, selv om  bedriften ligger i tiltakssonen.

– Vi er i mot den omleggingen EU har besluttet om differensiert arbeidsgiveravgift, der noen sektorer må tas ut av ordningen. Men vi bruker muligheten til å ruste opp Nord-Norge og skape grobunn for enda sterkere vekst, sier Sanner i en pressemelding.

Ventetiden over

De 50 millionene til Kvænangsfjellet er satt til å bli brukt i 2015. Midlene skal gå til planlegging med muligheter for anleggsstart.

– Det er en oppstartsbevilgning som er såpass mye at vi får satt i gang prosjektet og utredet hvilket konsept man går for. sier næringspolitisk talsmann i FrP i Troms, Øyvind Korsberg.

– Det vil bli behov for mer midler de kommende årene, sier han.

– Vil det bli slik at hele prosjektet settes på vent etter dette, fordi man ikke får midler til videre arbeid?

– Nei, vi starter nå. Og da er det ingenting som blir satt på vent lengre, sier Korsberg.

Viktigste prosjektet

Korsberg sier veistrekningen over fjellet er en av de mest sårbare, ikke bare i Troms, men i hele Norge.

– Hele landet blir delt i to når fjellet er stengt. Siden første september 2013 har det vært 50 stengninger. Det har også vært over 22 perioder med kolonnekjøring, forteller han.

Han sier han har arbeidet med prosjektet siden i 1997.

– Endelig er vi i mål med et  av de viktigste samferdselsprosjektene vi har. Det viktigste er at veien over fjellet blir helårig slik at den ikke holdes stengt, avslutter han.

LES MER: En eller to tunneler

Øyvind Korsberg sier E6 over kvænangsfjellet er et av de viktigste samferdselsprosjektene som er. Han sier han har jobbet med prosjektet siden 1997. - Endelig er vi i mål. Foto: Marius Hansen Foto: Marius Hansen