Nettmobbing er et stadig økende problem. Tall fra Medietilsynet viser at 13 prosent av alle barn og unge mellom 9-16 år har opplevd mobbing på internett. Fire prosent oppgir at de opplever dette én eller flere ganger i uken, eller én eller flere ganger i måneden.

Du finner hele rapporten her!

Denne utviklingen ønsker ikke ungdomsskolen ved Hatteng skole, og har satt fokus på nettmobbing. Et prosjekt på tvers av klassetrinnene har resultert i en felles kjøreregel mot nettmobbing.

– Vi synes at all mobbing er galt, men nettmobbing er ennå verre da man ikke vet hvem som gjør det, mener Vanja Karlsen, Ane-Louise Larsen, Adrian Berntsen og Markus Rognli fra 10 klasse. De synes sammen med resten av ungdomsskolen at nettmobbing er et problem som må gjøres noe med, og det beste er at ungdommene selv tar tak i problemene.

Forkjellige former

Ifølge ungdommene finner man nettmobbingen i mange forskjellige former, enten man er på Facebook, Instagram eller andre sosiale medier, og de gir et eksempel på hvordan mange ungdommer blir uthengt på nettet.

– Noen sprer ekle kommentarer om en person sitt utsende, klær eller interesser, gjerne gjennom falske profiler som igjen blir delt av mange, forklarer de.

Og ifølge de, er det ikke bare ungdom som driver nettmobbing.

– Også voksne folk kan drive med nettmobbing, tilføyer de.

Ungdommene mener at nettmobbingen er vanskelig å få slutt på, mye fordi det er vanskelig å vite hvem som står bak, og at det er lett å la seg rive med når mobberne blir anonym.

Kjøreregler

Men etter at ungdomsskolen på Hatteng gjennomførte et prosjekt mot nettmobbing, har i alle fall de utarbeidet klare kjøreregler mot mobbing.

– Og hver gang vi går gjennom gangen, blir vi påminnet om de reglene vi har kommet frem til, forklarer elevene.

De fire ungdommene er overbevist om at det er mulig å komme nettmobbingen til livs, og trekker frem slike prosjekter som ungdommene har jobbet med.

– Dessuten får man muligheten å jobbe på tvers av klassetrinn, og med det tilbringe mer tid sammen med andre enn de i klassen, avslutter de med.