I handlingsplanen er det satt av omlag 200 millioner kroner til å gjennomføre tiltak på fjellovergangen, men forbundet mener planene fremstår som kortsiktig.

I følge NLF er det to hovedgrunner til at fjellet stenges ofte. Det ene er siktproblemer ved dårlig vær. Punkt to er rasfaren i Mettevollia ved Oksfjordvannet.

- Tiltakene baserer seg på å oppgradere eksisterende trasse til høyfjellstandard. Det vil si breddeutvidelser, heving av vei og utretting av kurvaturer - ingen tunnel, opplyser distriktssjef i NLF, Odd Hugo Pedersen.

Ønsker tunnel

I tillegg blir det vurdert overbygning av veien på toppen av fjellet.

En to-tunnelsløsning som ble presentert i mulighetsstudiet i mars, er en bedre løsning i følge Pedersen.

- Det var her snakk om en tunnel fra bommen ved Oksfjordvannet, til det som ofte blir kalt "Flyplassen" over dalen, sier han.

Tiltakene som Statens vegvesen nå planlegger, løser heller ikke problematikken ved Mettevollia.

Bruk fornuftig

Skulle det eventuelt komme en tunnel senere, må det lages en ny reguleringsplan med hensyn til det planområdet som for øyeblikket vurderes.

- Med de pengene man har nå, mener vi man heller burde ha startet på en mer permanent og langsiktig løsning, og få ytterligere bevilgninger underveis i prosjektet, sier Pedersen.

- Det som kan skje er at man bruker 200 millioner på en midlertidig løsning og ender opp som en permanent løsning - uten at man løser alle problemene, fortsetter han.