I år var det fjerde gang de deltok på en av næringens fremste møteplasser.

-Det er i ferd med å bli en tradisjon at vi er her og markedsfører rekene og andre produkter under Lyngenfjord som er vårt varemerke. Det er først og fremst for å bygge opp under varemerket og ikke minst knytte nye kontakter at vi deltar. De relasjonene som bygges i hovedstaden kan bli verdifulle ettersom vi leverer mye til Østlandet. Lyngen Reker leverer faktisk produkter til hele landet. Sverige er også en del av vårt marked. Men det er norske kunder som står for mesteparten av omsetningen, sa Olsen til Framtid i Nord.

Han eier selskapet som har sitt utspring fra familiebedriften som ble etablert i 1934. Bjørn Arild synes det er litt spesielt at den har vært på familiens hender i hele 90 år. Rekeproduksjon har de holdt på med siden 1970. De siste årene har segmentet blitt mer spisset inn mot ferske reker. Ferske skallreker med seks-sju dagers holdbarhet har vært en suksessfaktor for en bedrift som er opptatt av kvalitet, service og leveringsdyktighet. De scorer i de fleste undersøkelsene høyt på disse parameterne. Det vanket også mye skryt under Matstreif.

Fornøyde kunder

-Vi lever på sett og vis av fornøyde kunder. Derfor prøver vi å strekke oss langt for at de skal være fornøyde, sa Olsen til lokalavisas frilanser da det verste kjøret i landets største by hadde lagt seg. Den daglige lederen kunne også denne gangen glede seg over at deres produkter fikk bein å stå på. Det var mange som visste hva de skulle ha da de oppsøkte området hvor det var kjempetrøkk. Arrangørene kunne opplyse at det var mer folk i år enn i fjor da det kom godt og vel 160 000 skuelystne for å ta del i den flotte matmessa.

De høye besøkstallene forteller det meste om Matstreif-interessen. Bjørn Arild Olsen ser ikke bare på salgstallene når han skal vurdere Lenangsøya-etablissementets utbytte av Oslo-utflukten. For han er kontaktene som blir knyttet vel så verdifulle. Det er nemlig de som kan være med på å gi ekstra vekst. Den joviale gründeren har lyst til å ta nye markedsandeler selv om han allerede har «kontroll» på en god del av markedet.

-Flesteparten av våre kunder bruker å være på Matstreif. Derfor handler det om å kjenne sin besøkelses når så mange beslutningstakere i bransjen samles. For oss er dette en gylden mulighet til å nå mange på en gang. Det hadde blitt både tidkrevende og kostbart dersom vi skulle ha oppsøkt alle vi kommer i kontakt med her. Det er i mine øyne bedre å ha fysisk kontakt med kundene enn på telefon så lenge du har muligheten for det, sa Olsen som har presentert hyggelige omsetningstall de siste årene.

Lyngen Reker har hatt en fin omsetningsvekst. De passerte i fjor 70 millioner kroner for første gang. Det stoppet på 73 og i år har Olsen og hans stab forhåpninger om å toppe det.

Les hele saken i morgendagens papirutgave.