Før helga offetliggjorde fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo (Sp), Fylkesrådets prioriteringer innenfor samferdsel på vei i Troms.

I planen er Fv866 og Langbakken løftet fram som førsteprioritet. Dette gleder Kystpartiets Roy Waage.

– Dette er jo det vi har ønsket hele veien, sier Waage, som også er fraksjonsleder for posisjonens fylkestingsgruppe.

Pakkeløsning

Men det er ikke nok. Waage håper man nå kan begynne å arbeide for en samlet samferdselspakke for Skjervøy. I pakken har han flere momenter:

  • Langbakken med ny trasé for Fv866.

  • Utbedring av hele fylkesveien, fra Langslett og til Skjervøy.

  • Utbedring og modernisering av Maursund- og Kågentunnelene.

  • Utbedring av Skattørsundet bru (skjervøybrua)

  • Undersjøisk tunnel til Arnøy.

  • Skredsikring av Arnøy.

– Ambisjoner

– Vi må ha ambisjoner for en videre plan, sier Waage.

– Når det gjelder resten av veien er det allment kjent at fylkesveien trenger oppgradering og opprusting.

Han viser til at Arnøy er neste prosjekt når Torsken er ferdig skredsikret.

– Da er det viktig at man også tenker helhetlig. Rambøll har i sine analyser slått fast at det er store samdriftsfordeler ved å se skredsikring og fastlandsforbindelse under ett, helt opp mot 100 millioner kroner. Derfor er det viktig å systematisere fellesarbeidet i planen og den pakka jeg nå lanserer, sier politikeren.

Haster

Waage mener man ikke gaper for høyt, og viser til både Langsund- og Bjarkøyforbindelsene.

– Det er prosjekt med dårligere finansiering enn hva Arnøyforbindelsen vil ha. Driftsutgiftene på ferga er så store at det vil tjene fylket godt å få tunnel.

Han oppfordrer samtidig Skjervøy kommune til å stresse planarbeidet med Langbakken.

– Det haster med å få ferdig reguleringsplanen. Får man den klar nå i høst kan man kanskje ha arbeidet med ny trasé i Langbakken i gang allerede i 2015. Og det er som kjent svært etterlengtet og tiltrengt.