Det hevder Arve Lønnum i Snøscooterimportørenes Forening.

- Vi behøver ikke se lenger enn til Sverige hvor et godt løypenett har skapt lav ulykkesrisiko. Torben Wisborg ignorerer både fakta og sin egen forskning når han hevder det motsatte, sier Lønnum.

Han reagerer på at lege Torben Wisborg offentlig går i mot regjeringens planer om å gjøre det mulig å lage et løypenett for snøscooter.

Lønnum mener videre at dersom sikkerhet er viktig, bør det snarest etableres flere snøscooterløyper.

- Wisborg har selv tidligere i år har skrevet artikkel om den mye lavere risikoen for ulykker i Sverige enn i Norge, og han viste særlig til Kiruna som han mente hadde 1/14 så høy risiko som i hans fylke Finnmark, sier han.

Løyper reduserer risikoen

- Det Wisborg ikke får med fra statistikkene, er at årsaken til den lavere risikoen i Sverige er et godt utviklet løypenett. I Norge har vi kun løyper lengst i nord, mens Sverige har løyper over hele landet, forteller Lønnum.

Hele 90 prosent av scootertrafikken i Sverige går på løyper, i følge den svenske Fjällutredningen på oppdrag fra miljømyndighetene der til lands.

Sverige har fire ganger så mange scootere, i følge opplysninger svensk politi ga på konferanse som fylkesmannen i Nord-Trøndelag og Miljødirektoratet arrangerte tidligere i år for trønderkommunene.

Statistikk som bevis

Lønnum sier man bare behøver se tilbake til forrige sesong for å finne statistikk som beviser dette.

- I Norge var det i forrige vintersesong 9 dødsulykker med snøscooter, samtlige utenfor scooterløype. Sverige, med 4 ganger flere snøscootere enn Norge, hadde forrige sesong 7 dødsulykker med snøscooter. Kun 1 av disse var registrert på merket løype, og denne viste seg senere å ha vært naturlig dødsårsak (se kilde under).  Det store flertall av ulykkene i Sverige skjer på vann i forbindelse med fiske, opplyser Lønnum.

Leser tabellene opp-ned

- Det store bildet er altså at Sverige, som har 4 ganger flere snøscootere enn Norge, tross mange drukninger i forbindelse med isfiske med scooter har færre ulykker enn i Norge. Ulykkesrisikoen i Sverige er altså under en femtedel av i Norge, takket være et riksdekkende løypenett. Når såkalt forsker Wisborg ikke ser at normal bruk av snøscooter på løyper har svært lav risiko, er det som å lese tabellene opp-ned eller bakvendt, sier Lønnum.

For hvert år som går i Norge uten et løypenett, vil det følgelig dø mange helt unødig, påpeker en oppgitt Lønnum.

- Det er i det hele tatt dokumentert overalt der det er scootere, at løyper er svært trygge å kjøre på. Hvis folk også kjører edru, med hjelm og holder fartsgrensen, er ulykkesrisikoen så å si fraværende, legger han til.