Brann- og redningsarbeid i tunneler er en hver brannmanns skrekk. Trange arbeidsforhold, dårlige rømingsveier og et svært utfordrende miljø skaper situasjoner man må øve jevnt og trutt på.

SE VIDEO FRA ØVELSEN HER!

Derfor var nok mannskapene i Skjervøy Brann- og Redning godt fornøyd med tirsdagens drill.

To runder

I utgangspunktet skulle de kun øve med røyk i Maursundtunnelen. De fikk testet viftene, sett effekten og prøvd ut samband. Og så ble de sendt hjem. Trodde de.

For knapt halvveis til Skjervøy gikk alarmen. Bilulykke i Kågentunnellen.

Dermed var det tilbake og inn i tunnelen der mannskapene fikk øvd seg på å sikre pasient, få løs en bil og der etter bruke utstyr for å åpne den.

- Alt i alt en svært vellykket øvelse, konkluderte brannsjef Nils Arnold Nilsen.

- Vi fikk utført oppgaven, sikkert og hurtig.

Samarbeid

Også mannskaper fra nabokommunene var til stede under øvelsene.

- Mannskapene i Nordreisa er sentrale når det skjer ulykker i Maursundtunnelen. Vindforholdene gjør at man i de aller fleste tilfellene vil være nødt til å gå inn fra Hamneidet. Da vil mannskapene på Skjervøy kun ha mulighet til å jobbe i åpningen på Flåten, forteller overingeniør i Statens vegvesen, Karl Martin Eriksen.