NetCom har en basestasjon i området som for om lag tre uker siden takket for seg og la mobilnettet dødt.

Problemet berører også kunder av Chess og etter flere henvendelser til selskapet, er de harniske.

- De to første ukene benektet NetCom at det var feil her, ettersom de ikke så dette på sine data, forteller Wigdis W. With.

Hun viser til flere tråder på Facebook hvor hun selv og andre har vært i dialog med NetCom, og selskapet kommer med mangelfulle svar på henvendelsene.

Mister viktige telefoner

Fredag 10. oktober fikk With beskjed om at senderen skulle være oppe å gå igjen. Det var derimot ikke tilfelle.

- Jeg ga tilbakemelding på dette og fikk da til svar at tiden til feilretting var satt og vi ble uten telefon i en måned, sier hun og føler at saken er lite prioritert.

- Jeg nekter å tro de ville brukt en måned på å rette en feil på ei antenne i et bynært område, sier hun.

With har en sønn med Cerebral Parese, og dekningsproblemene har ført til at hun har mistet flere viktige telefoner med tanke på turer knyttet opp til rehabilitering.

- UNN tok omsider kontakt med meg på e-post, slik at vi fikk ordnet opp i saken, men ingen forventer at en person skal være uten telefon i ukesvis i dagens samfunn, sier hun.

Moderniseres

Kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i NetCom, opplyser at de for tiden holder på å modernisere nettverket i sitt område.

Det innebærer at gamle kabler og antenner byttes ut med nytt og bedre radioutstyr.

- I forbindelse med bytting av utstyr har dessverre den basestasjonen som dekker det aktuelle området vært nede siden 25. september. Denne basestasjonen har vært forsynt med signaler av en nabostasjon, og kommunikasjonen mellom disse sluttet å fungere da den ene fikk nytt utstyr, forklarer hun.

Den andre stasjonen skal bytte utstyr 24. oktober, og i følge Scheen skal da ting fungere som normalt igjen.

- Vi beklager sterkt at dette har tatt lang tid, og er svært lei oss for de konsekvenser dette har fått for kundene, avslutter hun.

Wigdis W. With