I følge en rapport fra VaasaETT kan en gjennomsnittlig strømkunde redusere strømforbruket med over ti prosent dersom hun får løpende informasjon om faktisk forbruk.

Rapporten ble presentert på NVEs konferanse "Norges energidager" torsdag.

- Smarte målere gjør det enkelt å ta i bruk små skjermer eller app-er som viser faktisk energiforbruk. Rapporten NVE har fått laget viser at energieffektiviseringspotensialet er stort. Vi håper rapporten bidrar til at markedsaktørene vil tilby løsninger som gjør at strømkundene kan få bedre kontroll over eget energiforbruk, sier vassdrags- og energidirektør Per Sanderud.

1800 kWh i året

Under forutsetning av at optimale feedbackløsninger, ny teknologi og beste praksis benyttes i Norge, mener VaasaETT det er realistisk å anta et sparepotensial på 11 prosent.

For en gjennomsnittlig husholdningskunde tilsvarer dette nesten 1800 kWh i året.

- Mange strømkunder har begrenset kunnskap om hvor mye strøm de bruker, og hva husholdningen kan gjøre for å redusere strømforbruket. Forskning viser at informasjon og tilbakemelding om faktisk energiforbruk kan gjøre kundene mer bevisste på eget forbruk, og dermed motivere til å spare strøm, sier Sanderud.

Må testes

Analysene i rapporten er basert på 91 feedback-prosjekter i andre land.

Det er usikkerhet knyttet til i hvor stor grad estimatene i rapporten kan overføres til Norge.

For å vite den faktiske effekten av feedback i Norge, må ulike kommunikasjonsløsninger testes blant norske strømkunder i større skala enn det som har vært gjort tidligere.

Rapporten fra VaasaETT er et godt utgangspunkt for videre arbeid.