Framtidas klasserom er årets tema i First Lego League.

Julie Bjørnås (13), Stina Waltenberg (13) og de øvrige 36 elevene i åttende klasse på Eidebakken skole er i full gang med forberedelsene.

Ambisjonene er å gjøre en best mulig figur lørdag 8. november når 12-14 lag møtes til dyst i Silsandhallen.

- Vi har delt klassen i fire lag, hvert med 9-10 elever, forteller Julie og Stina på ”The Red Ones”.

Spennende

Julie kjenner FLL-konseptet godt fra tida på barneskolen hjemme på Furuflaten. For Stina er den årlige teknologikonkurransen noe nytt og spennende.

Lagene har åtte uker på seg til å jobbe med, forske og markedsføre prosjektet.

- Vår oppgave er delt inn i robot, teori og profilering, forteller Stina.

- Vi skal bygge og designe en robot, som kan løse oppgaver på ei matte. Vi vil konstruere ulike redskaper til roboten, tilføyer Julie.

Jentene og de øvrige på laget har hovedfokuset på hvordan framtidas klasserom kan bli.

Intenst

- Vi ser på nye muligheter for å drive undervisning rundt år 2025. Vi har brukt mange skoletimer på FLL, og det blir sikkert mer intenst fram mot avreise.

- Hva legger dommerne vekt på?

- Det er viktig med teamånd, samarbeid, kreativ problemstilling, god design, vilje til å stå på og god mekanisk konstruksjon, sier Julie Bjørnås og Stina Waltenberg.

Engasjert

Kontaktlærer Trond Ivar Jørgensen er godt fornøyd med hvor seriøst åttende-klassingene jobber med First Lego League.

- Elevene er kjempeengasjerte, og liker dette bedre enn vanlig undervising. Dette er en fin måte å lære på. Det dekker inn kompetansemål i flere fag i Kunnskapsløftet.

- Hva er ambisjonene?

- Elevene ønske å gjøre det best mulig. Kanskje kommer de hjem fra Silsand med en pokal, sier lærer Trond Ivar Jørgensen.

FORBEREDELSER: Julie Bjørnås (til venstre) og Stina Waltenberg vil gjøre det best mulig i First Lego League. Begge foto: Arne Teigen