Kåfjordingen Anne Nilsen (45) inngår, sammen med tromsøguttene Øyvind Soleng (46) og Thomas Hegge (40), i testpanelet som Volvo-fabrikken bruker før nye modeller går i produksjon.

Sånn sett har de også vært med å utvikle den nye XC90. Den første bilen vil rulle ut av fabrikken like over nyttår.

140.000 kilometer

Årlig legger Nilsen, Soleng og Hegge bak seg 100.000-140.000 kilometer – hver – på ulike baner på det topphemmelige anlegget i Hällered utenfor Gøteborg. Når biler skal høyhastighetstestes, er det ikke uvanlig at trioen kjører 40-50 mil på asfalt og grus i løpet av en arbeidsdag.

– Jeg var først i ulike deler av produksjonen før jeg i 1992 fikk bilkjøring som heldagsgeskjeft. Når jeg i dag tenker tilbake på årene som er gått, kan alt oppsummeres med ett ord: Fantastisk!, gliser Nilsen, opprinnelig fra Kåfjorddalen.

Testkjørerne fra det høye nord erkjenner at de er godt over middels bilinteresserte. Men når friperioden kommer etter fem uker på jobb, er det familien og friluft som teller. For Øyvind Soleng og Anne Nilsen. Hegge har derimot rallykjøring som hobby.

Bilgal

Anne Nilsen sier at det ofte er snakk om små detaljer når hun foreslår endringer.

– Det meste er på plass når vi starter vår jobb. Likevel kan det være ting vi ønsker annerledes – alt fra deler i chassiset til plasseringen av en bryter. Alt er like viktig for å oppnå et maksimalt resultat.

Nilsen har 25 år bak seg i Volvo-systemet. Personlig karakteriserer hun seg selv som bilgal. Men når hun skal tilbringe kvalitetstid med ektemannen og datteren, bruker hun knapt nok privatbilen.

Mye reising

Øyvind Soleng var nylig i Lofoten og Vesterålen for å teste biler.

– I tillegg til masse kjøring, innebærer jobben også mye reising. Hver bil skal gjennom alle former for utfordringer – enten det er snakk om stekende sol i Sør-Afrika eller snø, is og kulde i nord. Vi må teste og rapportere hvordan de ulike modellene fungerer under ulike, klimatiske forhold.

– Bilene testes også med campingvogn eller vanlige tilhenger på kroken. Da blir kjøretøyene utsatt for store påkjenninger - alt i jakten på eventuelle svakheter.

Aldri overraske

Soleng, Hegge, Nilsen og kollegene har til enhver tid 40-50 ulike biler som skal testes.

– Selv om vi er stolte av samtlige modeller som utvikles, er kanskje nye XC90 den som rager høyest. Vi snakker om ett av Sveriges største industriprosjekt, sier Anne Nilsen.

Hun understreker at en bil aldri skal overraske. Som eksempel nevner hun V40 hvor 140 ulike støtdempere ble utprøvd før den riktige ble funnet. Antallet fjærer og dekk var også betydelig før siste brikke falt på plass.

– Vi snakker om mange prosesser før vi er fornøyde. Og jeg har ikke tall på alle modellene vi har vært innom i årenes løp. Men uansett – når jobben er gjort, kjenner vi egenskapene til hver enkelt bil til fingerspissene.

Ingen fartsbøter

Selv om mye av testingen skjer i hastigheter mellom 200 og 300 kilometer i timen, er trioen snille som lam i vanlig trafikk.

– Ingen av oss har noen gang fått en fartsbot. Det skyldes – muligens – at vi får rast fra oss i jobben.

Og det skinner igjennom at de tre ”norrbaggarna” føler seg hjemme i Sør-Sverige. Men samtlige har beholdt sitt norske statsborgerskap.

GRUNDIG: Alt skal testes før en ny modell slippes ut på markedet.