Stadig flere dropper stress i overfylte butikker og kjøper julegavene fra sofaen.

Det kan være gunstig og effektivt, men Forbrukerrådets Helene Falch råder deg til å vite hvem du har med å gjøre.

- Hvem som helst kan sette opp en lekker nettside og tilby fristende kjøkkenredskaper eller gøyale leker til en god pris. Kanskje du gjør en god deal, men det kan også være at du blir lurt opp i stry. Du bør derfor se om selgeren lar deg vite hvem han er, og hvordan du kommer i kontakt med ham, sier Falch.

Nettbutikken bør oppgi slikt som navn, adresser, telefon- og organisasjonsnummer.

Sjekk erfaringer

Dersom den retter seg mot norske forbrukere, er det til og med et lovbrudd ikke å ha dette på plass, påpeker regiondirektøren i Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

- En slik sjekk er en billig forsikring mot å bli utsatt for svindel. Du risikerer ellers å tape pengene du har betalt, og det kan dessuten bli en trist julaften hvis du ikke får byggeklossene til niesen, eller forkleet til far, legger hun til.

Forbrukerrådet anbefaler deg også å søke på nettet etter andre kunders erfaringer med nettbutikken.

Skal du handle i et annet EU/EØS-land, kan dessuten shoppingtjenesten Howard sjekke ut butikken for deg. Better Business Bureau gjør jobben i USA.

Noen ganger kan det være stor forskjell på hvordan noe ser ut på skjermen og hvordan det ser ut i virkeligheten.

Lov å angre

Derfor sørger loven for at du kan angre deg. Kanskje så julegardinene stilige ut i nettbutikken, men når du pakker dem opp, finner du ut at du aldri kunne tenke deg å henge dem opp.

- Da er det ingen skam å snu, opplyser Falch i Forbrukerrådet i Troms og Finnmark. Så lenge nettbutikken er i et EU/EØS-land, skal du ha fått informasjon om angreretten og angreskjema. Synes du gardinene er grelle, eller har ombestemt deg av en annen grunn, er det bare å returnere. Sjekk Forbrukerrådets sider om angrerett, dersom du er i tvil.

Tryggere med kredittkort

Dersom du betaler med kredittkort, får du en ekstra trygghet med på kjøpet.

- Ja, hvis ikke butikken gjør opp for seg, kan du klage til banken. Det gjelder uansett om du har angret på kjøpet, hvis det du kjøper ikke er i orden, eller om butikken går konkurs. Skjer noe slikt, kan du klage til banken, og få penger tilbake. Dette er det mange som ikke vet, men slik er det lønnsomt å bruke kredittkort. Så sant du betaler regningen på forfall, og unngår renter, avslutter regiondirektør Helene Falch i Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.