De fleste julegaver blir også i år innkjøpt i en fysisk butikk, men av de som planlegger å netthandle julegaver, så sier 30 prosent at vi vil kjøpe flere julegaver på nett i år enn i fjor.

Dette fremkommer i en landsdekkende undersøkelse Infact har gjort for Gule Sider blant et representativt utvalg av nordmenn over 18 år.

I undersøkelsen sier bare 27,5 prosent at de planlegger å kjøpe julegaver på nett.

Svært få sier de planlegger å kjøpe alle eller de fleste julegavene på nett.

Sjarm å gå i butikk

Undersøkelsen viser også bare 5,3 prosent handler ukentlig på nett, 21,2 prosent månedlig.

Det er også småsummer man handler for hver gang. 40,2 prosent sier at de handler vanligvis for under 500 kroner når de netthandler.

- Netthandel er fortsatt et supplement til fysiske butikker for forbrukerne, og det ser vi også når det gjelder julegaver.

Sjarmen ved å gå fra butikk til butikk i julepyntede handlegater og kjøpesentre er med på å vekke julestemningen i folk, og den er ikke like lett å gjenskape på nett.

Selv om man kan finne de samme varene på nett og kan handle i fred og ro, tror jeg tradisjoner betyr såpass mye for folk at flertallet fortsatt velger den fysiske butikken, sier Pierre Mårtensson, administrerende direktør i Eniro/Gule Sider.

Digitalt tilstedeværelse

Selv om den moderne forbruker fortsatt velger den fysiske butikken for de fleste av sine julegaveinnkjøp, betyr ikke det at fysiske butikker kan ignorere internett og mobil.

Forbrukeren er digital, og benytter seg av internett (og stadig oftere via mobil eller nettbrett) til å researche produkter og tilbud både i forkant av en handel og også mens man er på handletur.

Det var blant annet viktige funn i Eniros trendrapport ”Mobiløkonomien 2014” som ble publisert tidligere i år.

- I vår trendrapport svarte hele 91 prosent at de ofte eller noen ganger søker etter produkter på nettet som de senere kjøper i en fysisk butikk. Blant smarttelefonbrukere mellom 18-24 år ser vi også at mange søker på produkter når de står i butikken. Dette viser at selv om flertallet fortsatt handler julehandler i fysiske butikker, må butikker fremover konkurrere om kundene ved hjelp av søkbar informasjon selv etter at de har gått inn i butikken, sier Mårtensson.

En tredjedel vil handle mer

I Gule siders ferske julehandelsundersøkelse er det blant de mellom 30-44 år hvor flest (43,5 prosent) sier de planlegger å netthandle julegaver.

Til sammenligning gjelder dette bare 32,1 prosent av de mellom 18-29 år, mens bare 5,9 prosent av de over 65 år kommer til juleshoppe i nettbutikker.

Blant de som planlegger å netthandle julegaver sier en tredjedel at de vil handler flere julegaver på nett i år enn i fjor.

Det er blant de aller yngste (18-29) år hvor flest (40,6 prosent) sier de planlegger å handle flere julegaver på nett i år enn i fjor.

- Julehandelen på nett er størst blant den aldersgruppen hvor det er flest barnefamilier. Disse skal kanskje også ha flest gaver, og velger derfor også å gjøre noen av innkjøpene fra sofaen av praktiske hensyn. At de yngste skal handle flere gaver på nett i år enn i fjor, er et tegn for fremtiden og at man i årene fremover vil se økende nettjuleshopping, selv om den lokale handlegata eller kjøpesenteret fortsatt vil være den dominerende juleshoppingarenaen en god stund til, sier Mårtensson.