Nordlysturismen har skutt i været de siste fem årene, og reiselivsdirektør for Innovasjon Norge, Per Arne Tuftin, bare forventer mer.
- Veksten forventes å fortsette denne vinteren med gode nordlysforhold og en økt hotellkapasitet, sier Tuftin i en pressemelding.
Får igjen
De siste fem årene har antallet gjestedøgn i nord økt med 122 prosent. Det er en vekst som i kroner og ører tilsvarer 143 millioner kroner.
- Nordlysturismen er en suksesshistorie hvor vi har klart å skape en etterspørsel og regional industri og verdiskaping i en tid som tidligere lå brakk turistmessig, sier Tuftin reiselivsdirektør.
Innovasjon Norge har parallelt med veksten invistert omlag 42 millioner kroner i markedene Sverige, Tyskland, Nederland, Storbritannia, Frankrike og Japan for å etablere Nord-Norge og Norge som en prioritert nordlysdestinasjon.
- Investeringen har vært et spleiselag mellom reiselivsnæringen, Nordnorsk Reiseliv og Innovasjon Norge, og investeringene har gitt gode resultater. Våre beregninger viser at for hver offentlig krone som er investert i de aktuelle markedene, har vi fått 3,36 kroner tilbake i form av forbruk fra disse markedene alene, en avkastning på mer enn tre ganger investert beløp, forklarer reiselivsdirektøren.
Og ikke nok med det...
I Storbritannia har polarlyset blitt en av de tingene svært mange har på lista over ting de må se før de dør.
Blant opplevelsene himmelfenomenet danker ut er pyramidene i Egypt og den kinesiske mur
-Nordlyset har blitt et «must» for mange reisende, og Norge er en av de beste plassene i verden for å oppleve fenomenet på grunn av sin beliggenhet, Golfstrømmen og aktiviteter i regionen. Vi har klart å ta en tydelig posisjon og markedsandeler innenfor dette segmentet, sier Tuftin.
Reiselivsdirektøren fremhever også at nordlysturismen er svært attraktiv fordi vinterturister bruker mer penger enn sommerturistene.
-Nordlysturismen har hatt en jevn vekst de siste årene, men det er viktig å presisere at investeringene som har vært gjort også forventes å gi ytterligere avkastninger i årene som kommer. Det tar tid å bygge en posisjon og dermed utløse turisttrafikk, samtidig er det mulig å høste raske gevinster ved å ha gode kommersielle tilbud i markedet, avslutter Tuftin.