I sommer kom en ny angrerettlov, som skulle gjøre det tryggere å handle på nett. Forbrukerrådets undersøkelse viser imidlertid at den har butikkene hus forbi.

Vi handler mer enn noensinne på nett, og i desember tar det helt av. Forbrukerrådet har undersøkt om 150 tilfeldig utvalgte nettbutikker gir deg lovpålagt informasjon, og resultatet er nedslående.

Skuffende av nettbutikkene

Bare ni prosent av butikkene slapp gjennom Forbrukerrådets nåløye uten en eneste anmerkning.

- Dette er skuffende. Når du driver en nettbutikk, har du et ansvar for å ta vare på forbrukeren, og du må selvfølgelig sette deg inn i hva loven krever. Nå håper vi butikkene vil bruke undersøkelsen til å skjerpe seg, uttaler Jo Inge Bjørntvedt, som er Forbrukerrådets regiondirektør i Buskerud, Telemark og Vestfold.

Særlig er han opptatt av at de tilpasser seg den nye loven.

Undersøkelsen har sett på 13 krav satt i angrerettloven og ehandelsloven. Aller verst står det til med den nye angrerettloven. Hele 85 prosent av nettbutikkene har ikke fått den med seg. Over halvparten unnlater å fortelle om hvordan du angrer deg, og opplyser ikke om angrerettskjemaet. Videre dropper rundt en tredel å opplyse om angrefristen og kostnader ved retur.

Forbrukerministeren reagerer

- Fra i sommer økte kravet til informasjon som selgerne i EØS-området skal gi forbrukerne. Det er urovekkende at så mange i bransjen ikke har fått med seg disse endringene. Bransjen har selv et ansvar for å informere kundene på en god måte.  Brudd på informasjonskravene om angrerett får økonomiske konsekvenser for selgerne. Selgerne må blant annet betale returkostnader, dersom det ikke er opplyst om retten til å angre, sier forbrukerminister Solveig Horne (FrP).

Tapte penger på lovbrudd

Forbrukerrådets Jo Inge Bjørntvedt håper nettbutikkene nå ser viktigheten av å få kravene på plass.

- Når du kjøper noe på nettet, har du ikke tryggheten i å se den du handler med. Du kan heller ikke besøke butikken hvis det skulle oppstå problemer. Disse kravene er satt for å gi forbrukeren trygghet, og vi anbefaler forbrukere å handle i butikker som følger loven.

Bjørntvedt påpeker at det også er i butikkens interesse å gi forbrukeren trygghet.

- Seriøsitet gir et konkurransefortrinn, og dessuten fornøyde kunder, som kommer tilbake. Jeg tror at de som har gjort seg skyldige i flere av disse lovbruddene, rett og slett taper penger på det. Hvis de for eksempel ikke har advart om at de kan beregne en verdireduksjon på returnert vare, mister de retten til det.

Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet tror ikke det blir siste gang denne testen utføres, og håper på bedre resultater neste gang.