Hvert år gjennomføres prosjektet International Business (IB) ved NTNU, BI og NHH.

Prosjektet som har eksistert siden 1984, er non-profitt og et samarbeidsprosjekt mellom utvalgte studenter fra de tre skolene.

Studentene skal utforske markedsmulighetene for norske bedrifter i utlandet og prosjektet avsluttes med en rapport.

I januar vil studentene ta turen til Myanmar.

- Veldig priviligert

Aanes er én av de fire NHH-studentene som kvalifiserte til prosjektet.

Deltakerne ble valgt ut gjennom en omstendig søknadsprosess og intervjurunder, og Aanes er takknemlig for å få være en del av et lite team på sin skole.

- Som én av fire studenter ved NHH som får være med på dette unike prosjektet, så er det klart jeg føler meg veldig priviligert. Jeg er kjempemotivert for å bidra, og tror prosjektsamarbeidet vil tilby alle deltakerne en bratt, positiv læringskurve, sier hun.

Tre uker i Myanmar

Høydepunktet med prosjektet er muligheten til å reise til Myanmar.

Studentene vil tilbringe tre uker i Myanmar for å samle inn informasjon til rapporten og intervjue relevante bedrifter.

De er interesserte å få kontakt med både norske og Burmesiske bedrifter.

Målet med rapporten er at den skal gi tips til bedrifter som har interesse av å etablere eller utvide seg i Myanmar.

Ingen ferietur

Prosjektet er non-profit og studentene er derfor fullt og helt avhengige av å få nok sponsorer til å dekke reisen og kostnadene med å produsere rapporten.

Hvis det ikke skulle gå i null har studentene likevel blitt enige om at prosjektet er så lærerikt og givende, at de i siste instans vil være villige til å dekke en eventuell egenandel.

- Jeg håper selvsagt at vi får inn så mye sponsormidler som mulig, sier Aanes.

Hun er årets økonomiansvarlig, og har god oversikt over prosjektets finansielle posisjon.

- Vi er avhengig av sponsormidler for å gjennomføre prosjektet på en tilfredsstillende måte, men det er jo slett ikke noen sponset ferietur – vi drar ned for å jobbe. Dette handler om å levere et sluttprodukt som innfrir sponsorer- og andre interessenters forventninger. Det krever mye arbeid og pågangsmot; noe alle prosjektets deltakere er innstilt på, avslutter hun.