I januar begynner arbeidet med skredsikringstunnelen gjennom Nordnesfjellet. Nesten seks kilometer tunnel skal lages av det Sveitsisk/Islandske selskapet Marti Contractors, og prosjektet skal stå ferdig i løpet av 2017.

For det lokale næringslivet i den lille bygda i Kåfjord med knappe 800 innbyggere, kan anleggstiden bety store muligheter. Det estimeres med vel 60 arbeidere som flytter til bygda. Det vil igjen bety vekst i omsetningen for handelsstanden, og de lokale entreprenørselskapene vil få mulighet til å levere oppdrag hos hovedentreprenøren.

Levert anbud

Jarle Pedersen fra Manndalen Maskin ser med optimistiske øyne på de tre kommende årene. Han har i dag åtte ansatte, og har oppdrag i hele regionen, blant annet brøytekontrakten forbi det rasfarlige området.

– Vi har levert en rekke anbud på oppdrag til tunnelprosjektet som underentreprenør, og har allerede gjort en del oppdrag i forbindelse med tilriggingen, forteller han til Framtid i Nord. Pedersen håper på såpass mye oppdrag at han kan holde oppe sysselsetningen, og helst måtte ansette flere lokale arbeidere i anleggsperioden.

Og selvfølgelig ser han frem til å unngå brøytingen av en av landets farligste veistrekninger vinterstid, om han fortsatt har brøytekontrakten om tre år.

Brakkerigg

Rett over nyttår begynner arbeidet med tunnellinnslaget. Entreprenørene på dette arbeidet er Rolf Jørgensen fra Tennevoll. I tillegg begynner arbeidet med å bygge brakkeriggen for arbeiderne rett ved siden av den lokale kroen på Løkvoll.

Kjøpmann og innehaver av Davas Pub, Fred Are Nilsen ser frem til anleggsperioden. Han trur på en solid vekst for hele handelsstanden i bygda.

– At 60 arbeidere som kommer langveisfarende i fra, vil bety økt omsetning på varer og tjenester, mener han.

Nilsen har i dag tre ansatte på Jokerbutikken, og kroa drives sammen med en medeier, samt to faste deltidsstillinger. Hvorvidt han må øke bemanningen har han ingen formeninger om nå, men håper selvfølgelig at det blir aktuelt.

Infrastruktur

Weronica Olsen driver Salong Gaisi, og er en av to frisørsalonger i Manndalen. For tiden er hun travelt opptatt i førjulstiden, men vet at de første månedene over nyåret alltid er stille.

– Men med en slik befolkningsvekst i en liten bygd som Manndalen, kan nok det bli mer å gjøre, også for frisørsalongene, mener Olsen.

Men både under og etter anleggstiden vil derimot  innbyggere og det lokale næringslivet måtte innfinne seg store endringer.

Fra 5. januar vil fylkesvei 332 bli stengt frem til oktober, og all trafikk opp dalen blir kanalisert til motsatt side av Manndalselva.

Når tunnelen står ferdig vil det kun være en avkjøring fra E6 til sentrumsområdet, noe som det lokale næringslivet har stilt seg svært kritisk til. Og bygdefolket mener at all trafikk opp dalen vil gå langs FV 331 etter de omfattende veiomleggingene på Løkvoll.

På et folkemøte tidligere i høst reagerte flere på de omfattende endringene av sentrumsområdet, og spør seg om Statens vegvesen og Kåfjord kommune tar høyde for trafikksikkerhetstiltak langs den svært bebodde fylkesveien.

Fred Are Nilsen trur på omsetningsøkning for hele handelsstanden i bygda. Foto: Jan Arild Hansen