STORSLETT: Det har gått tre år siden Omdømmeprosjektet startet opp. Hovedmålene har vært økt bolyst, en mer synlig region, å opprettholde folketallet, samt få flere besøkende til regionen.

Hovedfokuset har vært kommunens omdømme som lokalsamfunn, men prosjektet har også vært innom kommunens omdømme som offentlig virksomhet.

Stolt av resultatet

Fredag var samarbeidspartnere og finansiører invitert til et avslutningssemniar på Storslett. Prosjektleder Silja Karlsen gikk gjennom hva de har gjort og hva de har oppnådd.

- Det er deilig å være ferdig, men samtidig litt vemodig. Tre år har gått fort, sier hun.

Hun forteller at det har vært både spennende og utfordrende å holde på med prosjektet, og understreker at det er mange som står bak sluttresultatet.

-Vi er stolt av det vi har fått til, og veldig fornøyd med det vi nå leverer fra oss, sier hun.

Alle målene i prosjektplanen er nådd, både innenfor kostnadsrammen og på den tida det skulle vært gjort. Om prosjektet gir ønsket effekt vil man ført kunne se om en stund.

-Da må man også være flinke å benytte verktøyene vi har utviklet, sier prosjektlederen.

Utfordringer

Underveis i prosessen har de støtt på flere utfordringer. En av dem, og også det som la grunnlaget for prosjektet, var lav kjennskap til regionen utenfor Nord-Norge.

Videre oppdaget de at folk følte en svak tilhørighet til Nord-Troms, og at man var mer konkurrenter enn samarbeidspartnere innad i regionen. De oppdaget også at identiteten i stor grad var knyttet til egen kommune, ikke regionen.

Som et resultat av prosjektet har man klart å sette omdømmebygging på dagsordenen, forteller prosjektlederen i sitt innlegg. Man vet mer om ungdommens tanker om regionen, og sist, men ikke minst, føler de at man har gjort Nord-Troms mer synlig.

Det er gjort målinger for å kartlegge inntrykket man har av Nord-Troms. 150 innbyggere i hver av de seks kommunene er spurt, samt noen hundre innbyggere i Tromsø og Alta.

82 prosent av de spurte i Nord-Troms har et veldig godt inntrykk av regionen. 77 prosent av de som bor utenfor regionen svarer det samme.

Prosjektlederen avsluttet med en bønn:

- Bruk verktøyene. Bruk skattene. Fortell om regionen!

Departementet: – Inspirerende

Judith Kortgård fra kommunal- og moderniseringsdepartementet deltok på avslutningsseminaret. Kommunal- og moderniseringsdepartementet har vært en viktig aktør i Omdømmeprosjektet, og har bidratt med store deler av midlene.

Fagdirektør i regionalpolitisk avdeling Judith Kortgård var fredag tilstede på avslutningsseminaret.

Hun forteller at kjernen i departementets avgjørelse om å bidra med midler, ligger i å ville støtte opp om lokal utviklingskraft.

– Og det har vært så kjekt å være her i dag. Man får et helt annet inntrykk når man ser alle som har bidratt ansikt til ansikt.

Kortgård sitter igjen med et positivt inntrykk - både av prosjektet og av regionen.

– Det å være på plassen, oppleve naturen og treffe folkene har vært veldig inspirerende. En inspirasjon jeg tar med meg hjem til departementet.