Forslaget til fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms, Ivar B. Prestbakmo ble enstemmig vedtatt, tirsdag.

Det innebærer at Kvænangsruta, med person, gods – og ambulansetjeneste i Ytre Kvænangen og Skjervøy legges ned fra 1.mai 2015.

Anbudskonkurransen ble avlyst grunnet manglende finansiering, deriblant fra Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN).

– Det er slik at UNN ikke ønsker å være med videre i forhold til dagens finansiering. Men vi vil fortsette dialogen med UNN i forhold til hvordan dem skal løse sitt ansvar med ambulansetransport, sier Prestbakmo til Framtid i Nord.

Hvis det tilbudet som er i dag skulle blitt videreført ville Troms Fylkestrafikk (TFT) fått en økning i sin budsjettramme på ca. 6,8 millioner kroner per år.

Mindre båt

I gårsdagens vedtak står det at det nå skal innhentes tilbud på og inngås egen kontrakt om skyss av skoleelev mellom Spildra og Burfjord. Dette for perioden 1.mai til 19.juni 2015.

Troms Fylkestrafikk må også gjennomføre en anbudskonkurranse for drift av et begrenset ruteopplegg i Kvænangen for perioden 1.mai i år til 31.januar 2016.

I anbudskonkurransen bes det derfor om to alternative anbud; et med gods- og persontransport og et med kun persontransport.

Et begrenset tilbud kan bety en mindre båt med kapasitet for 20 personer, samt et rutetilbud 3-4 dager i uken.

Skrivefeil på reisende

Tirsdag formiddag, gikk Irene Segelvik ut i media og hevdet at det var én stor feil i saksframlegget.

Hun mente det riktige passasjertallet er på over 9000 i 2014, mot 4394 som oppgitt. Hun etterlyste også fraktinntektene.

– Passasjertallet har alltid vært slik hun sier. Det var rett og slett en skrivefeil i saksframlegget. Når det gjelder fraktinntektene ligger de i tallene med ca. 600.000 kroner i året, opplyser Prestbakmo.

– Hun lurer også på hvor distriktspolitikken deres er blitt av?

– Den er der. Troms Fylkestrafikk har kun lovpålagt å tilby skoleskyss, vi har i utgangspunktet ikke ansvaret for å transportere tørrfisk fra for eksempel Lean Fish. Dessuten har ikke dagens båt kapasitet nok til de volumene de planlegger å håndtere, sier han.

– Hva skjer etter 31.januar 2016?

– TFT vil jobbe med et grunnlag for et anbud som er mer langsiktig, sier han.

– Båten er ikke uegnet for oss

Styreleder Kjetil Leknes i Lean Fish forteller at de aldri har gitt uttrykk ovenfor fylkesrådet at ”Kvænangen” ikke har kapasitet nok til deres volum av fiskeleveranser.

– Det er bare tull og stemmer ikke. Det er en alldeles glimrende båt til vårt formål. Ved levering av vanlig ferskfisk har vi opp i ti paller på det meste, sier han.

Han sier det ikke ligger i deres konsept å ha et stort volum fisk, ei heller har de et anlegg som er dimensjonert til å øke.

Leknes sier det kan by på problemer for dem dersom en framtidig båt ikke tar gods.

– Men vi regner med at de har tenkt på dette. Hvis de legger ned er det rimelig at de bidrar med en løsning. Vi har henvendt oss, og kommer igjen til å henvende oss igjen til fylkesrådet.

Styrelederen kan likevel ikke huske en tilsvarende situasjon at transportmidler blir lagt ned der det er investert såpass mye.

– Den som er med på leken får tåle steken, det er greit det. Men det er jo litt uvanlig med en sånn type usikkerhet, avslutter han.

Ivar B. Prestbakmo Foto: Morten Dokka