SKJERVØY: Fylkestingsrepresentanten for Kystpartiet er helt klar. Spørsmålet om «Kvænangen» og samfunnsbåttjenestene i Kvænangen og Skjervøy er for store til at de kun skal avgjøres av Fylkesrådet.

- Dette er en sak jeg vil be om at Fylkestinget får behandle, sier Roy Waage.

LES MER:

Aksepterer ikke nedleggelse av båtruten

Skal kystbosetting fjernes med et pennestrøk?

Hard debatt

Waage legger ikke skjule på at han har en spesiell følelse for «Kvænangen» og båtens oppgaver.

- Kona mi var gudmor for båten da den ble døpt her i Skjervøy havn, 21. mai 2005. Den kom etter flere år med tøffe og vanskelige diskusjoner om hvilke løsninger vi og Kvænangen skulle.

Da debatten startet hadde man rutebåten «Reinfjord» som fraktet folk og gods mellom ytre deler av Kvænangen og deler av Skjervøy. I tillegg hadde Skjervøy sin legeskyssbåt, «Nautilus», og Kvænangen sin i «Kvænangstind».

Det var lange og harde debatter, minnes Waage.

- Mange løsninger var skissert før man altså endte på en samfunnsbåtløsning i «Kvænangen». En båt som fraktet folk og gods, men også kunne gjøre tjeneste som ambulansebåt og ta andre oppdrag.

I tida før og kort etter at «Kvænangen» kom i drift, vard et mange som var skeptsik. I dag registrerer Waage at båten roses i skyene.

- Nå som tjenesten er truet er det mange som ikke kan få fullrost den godt nok.

Dårlig beredskap

Waage er gruppeleder for posisjonspartiene. På spørsmål om hva han mener om Fylkesrådets behandling av saken, svarer han diplomatisk.

- De kunne ikke utsette saka. Det ville vært et direkte lovbrudd. Så har jeg tillit til at fylkesråd Ivar B. Prestbakmo finner en løsning på denne saka og at han følger Fylkestingets pålegg.

Kystparti-politikeren, som er inne i sin siste periode på Fylkestinget, er ikke like imponert over UNN og Helse Nord.

- Det er jo de som ikke stiller med tilstrekkelig med midler. Hvordan de tenker å løse ambulanseberedskapen i ytre Skjervøy og Kvænangen er jeg meget undrende og kritisk til. Alle andre steder i Troms er det ambulansebåter, men her i Nord-Troms kan vi altså ende opp uten. Det er jeg meget kritisk til.

Plutselig dyrt

Han er også meget skuffet over dagens kontraktører på ruta og eieren av «Kvænangen».

- Jeg kan ikke forstå hva det er som gjør at de brått skrur prisen slik opp? De og den andre anbyderen, Boreal Transport, var svært lik på anbudet og dyre.

Nå regner han med at alle parter bruker tida fram mot ny anbudsperiode godt.

- Det er riktig at vi i øyeblikket er uten et tilbud fra 1. mai, men jeg velger å tro at vi skal klare å komme opp med en løsning. Med en ny anbudsrunde tror jeg også det kan komme andre på banen som kan være interessert i å drive som i dag.

- Hvem da?

- Det kan jeg ikke si, men jeg vet det er noen som er interessert.

Engasjement

Han håper også de to vertskommunene legger ned en betydelig innsats i saken.

- Jeg må si at jeg er overrasket over at de to kommunene ikke visste et større engasjement på et tidligere tidspunkt.

Roy Waage håper inderlig man beholder et tilbud på linje med det «Kvænangen» og Torghatten Nord leverer i dag.

- Tilbudet er 10 år gammel, altså så vidt innkjørt, men det viser seg jo at det fungerer. Reisende er fornøyde, de som skal ha fraktet gods er fornøyde og kommunene er fornøyde. Da kan jeg ikke forstå at man skal behøve å gjøre noe som blir dårligere for alle parter.