Per dags dato har tunnelen gjennom Sørkjosfjellet blitt 34 meter lang på nordsiden, mens på sørsiden har tunnelarbeiderne kommet 246 meter inn i fjellet.

- Vi skulle ønske at de hadde kommet dobbelt så langt, men vi ser at de har hatt utfordringer, sier fungerende prosjektleder Ivar Kaino.

Annen type fjell

Blant annet er typen fjell som er i Sørkjosen annerledes enn det OSSA er vant med.

- I begynnelsen er det alltid mye sikringsarbeid. På nordsiden av tunnelen er det mye dårlig fjell som er mer arbeidskrevende, så på den siden har det tatt litt lengre tid på grunn av det, sier Kaino.

Han legger til at når man blir vant med en type fjell vil arbeidet gå mer effektivt.

- Vi håper at de kan ta igjen noe av forsinkelsene, sier kontroll ingeniør Geir Hugo Eriksen.

Tatt inn nordmenn

Det spanske selskapet Obras Subterráneas (OSSA) har hatt noen utskiftninger der de har byttet ut sine egne ansatte med folk fra Norge og Sverge.

I tillegg skal noe av utstyret bli oppdatert. Kaino understreker at det er helt vanlig å ta inn flere eller nye arbeider underveis i et prosjekt.

En annen utfordring Statens Vegvesen har sett er språk.

- Flere av de som arbeider snakker kun morsmålet sitt. Vi er helt avhengige av god kommunikasjon med entreprenøren når vi er ute og kontrollerer arbeidet, sier han.

De som jobber med tunnelen og som snakker norsk har fått tildelt røde hjelmer. Det er i tilfelle noe akutt skjer og Vegvesenet skal vite hvem da raskt kan henvende seg til.

Fokus på sikkerhet

Prosjektlederen forklarer at som i alle tunnelprosjekter er helse, miljø og sikkerhet en stor utfordringer.

- Mye kan gå galt på et slikt anleggsområde, men per dags dato har vi ikke hatt noen alvorlige skader eller ulykker, sier Kaino.

Tunnelarbeidet ble i desember i fjor stengt i et døgn. Dette etter at det ble avdekket kritikkverdige forhold ved den midlertidige lagringen av sprengstoff. OSSA skjerpet da rutinene og kom med nye prosedyrer. Selskapet har norske bergsprengningsledere.  I januar ble en salve utløst før alle arbeiderne var evakuert.

Hendelsen ble rapportert til Statens Vegvesen.

- Alle hendelser skal rapporteres til oss, og vi er glade for at det ikke har vært noen alvorlige ulykker, sier Kaino.

Kulturforskjeller

Kaino forteller også at de har sett kulturforskjeller på måten å arbeide. Her har de spanske arbeiderne må tilpasse seg.

- De har flere mellomledere med sine folk under seg som er mer spesialisert, i motsetning til i Norge hvor alle som jobber med selve tunnelarbeidet gjør alt i tunnelen, sier Kaino.

Sikkerhet går ikke bare på selve anleggsområdet. Ved Jubelen i Sørkjosen går E6 like ved området, dermed er det mye anleggstrafikk over fjellet.

- Vi ønsker å oppfordre trafikanter til å vise hensyn. Særlig når det kommer til forbikjøringer. Vi ser at folk har det travelt og tar skumle forbikjøringer på anleggsbilene, sier Kaino.

STATENS VEGVESEN: Fungerende prosjektleder Ivar Kaino (venstre) og kontroll ingeniør Geir Hugo Eriksen. Foto: Johanne Elvestad