Til tross for en treg start, har den norske sportsbransjen lagt nok et rekordår bak seg. Omsetningen i 2014 var på over 13 milliarder kroner.

- Nordmenn har god råd, det er stor interesse for helse og trening generelt, og sterk konkurranse i bransjen gir lave priser. Dette er nok de tre viktigste faktorene for å forklare den høye omsetningen, sier Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS.

Julen representerer bransjens viktigste periode, og også i dette kvartalet økte salget mot året før.

- Det store skiføret lot vente på seg, men vi ser blant annet et solid salg av teknisk treningstøy, ullundertøy og jakker i fjerde kvartal, og resultatet for perioden er en økning på 5,49 prosent, sier Kristiansen.

Sportsbransjen AS representerer omtrent 90% av den norske sportsbransjen.

Ikke nok elsykler på lager

Elsykkelen har fått sitt store gjennombrudd. Et allerede enormt salg kunne vært enda større - om butikkene hadde hatt tilgang til flere enheter.

- Vi så i fjor at butikkene ikke hadde nok elsykler på lager, og salget kunne vært enda høyere. Det ble også solgt flere vanlige sykler enn normalt, så det er ingen tvil om at sykling står sterkt i befolkningen, sier Kristiansen.

Iver for løping og hjemmetrening syntes også godt på salget.

- Løping står fortsatt sterkt og joggesko og typiske løpetekstiler selger godt. Utstyr til hjemmetrening har også økt kraftig. Mange ser nok verdien i å kunne legge inn en joggetur eller treningsøkt hjemme i ledige stunder i en travel hverdag, sier Kristiansen.

Friluftsliv øker

En annen trend som gjorde seg gjeldende gjennom 2014, var at stadig flere søker seg nærmere naturen.

- Friluftsliv og toppturer er i vinden som aldri før. Vi ser det tydelig i salg av friluftsutstyr som telt, fjellsko og soveposer, samt randoneeski og annet toppturutstyr. Nordmenn har alltid vært tett knyttet til naturen, men nå er det veldig trendy å bli ansett som et friluftsmenneske, sier Kristiansen.

Kristiansen har tro på en fortsatt økning i 2015.

- Jeg tror fokuset på helse og trening fortsatt kommer til å være høyt. Aktørene i bransjen er flinke til å tilpasse seg folks ønsker, og med fortsatt sterk konkurranse forblir kunden den store vinneren, sier Kristiansen.