- Hva var det jeg sa, sier en humoristisk fylkesråd for næring, kultur og helse i Troms, Line Miriam Sandberg (Frp).

- Troms fylkeskommune har ikke bare støttet arrangementet Arctic Race med 17,7 millioner kroner, men vi har også støttet ideen helt fra starten av og hvor mange stilte seg svært skeptisk til om det var mulig å skape økonomisk verdi ved å lage et internasjonalt sykkelritt langs kysten av vår nordligste landsdel, fortsetter hun.

Brenner for verdiskapning

I dag sendte Arctic Race of Norway ut en pressemelding hvor de viser til en fersk rapport utarbeidet av selskapet Bedriftskompetanse, som slår fast at planleggingen, gjennomføringen og publikumsoppslutningen rundt sykkelrittet i 2014 bidro direkte til en samlet meromsetning for norsk næringsliv på 81,4 millioner kroner.

Rapporten kartlegger både økonomiske ringvirkninger, regionalt samarbeid, kompetansebygging, beredskap, mediedekning og publikumsinteresse rundt det andre Arctic race arrangementet.

- Dette gleder et politikerhjerte som brenner for verdiskapning både lokalt, regionalt og nasjonalt. For det er nettopp det kinder-egget Arctic Race er blitt. Rapporten viser at de kjøpte leveranser fra nordnorske leverandører for 20 millioner kroner, og at de totalt 160.000 publikummerne skapte lokal meromsetning på rundt 55 millioner kroner, sier en entusiastisk fylkesråd.

Skal vokse seg større

Like gledelig er det at 22.000 mennesker kom tilreisende til landsdelen for å være publikum under sykkelrittet, som ble kringkastet på TV i 180 land.

Det igjen skaper bred mediedekning internasjonalt.

- Derfor har Troms fylkeskommune brukt 17,7 millioner kroner så langt på dette arrangementet, som vi fortsatt har tro på skal kunne vokse seg enda større. Noe det har alle muligheter til, ikke minst fordi det er et av de beste eksempler på hvor godt vi kan levere når både fylkeskommuner, kommuner og næringsliv i Nord-Norge står sammen og løfter i lag. Som vi har gjort i dette tilfellet, sier Sandberg.