- Det er gledelig å kunne hjelpe flere enn før når de havner i en konflikt. Økningen i klagesaker skyldes blant annet at vi har fått elektroniske klageskjema som gjør det enklere å klage, sier direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet hjalp til med å løse saker til en verdi av til sammen 211 millioner i fjor.

- Den gjennomsnittlige verdien på det folk klaget på, var lavere i 2014 enn året før. Men på grunn av økning i antall saker ble beløpet 36 millioner høyere enn i 2013, kan Ingeborg Flønes fortelle.

- Av alle klagesakene som kom inn til Forbrukerrådet, ble 75 % løst hos oss. De resterende sakene ble avgjort i Forbrukertvistutvalget.

- Vi er veldig stolte av den høye løsningsraten. Det betyr at vi sikrer forbrukernes rettigheter uten at rettssystemet blir belastet. Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt, og en god service til forbrukere og næringsdrivende, sier Ingeborg Flønes.

Bil og slankepiller på tvistetoppen

Bil er ikke uventet den vanligste årsaken til at folk trenger Forbrukerrådets meklingskompetanse.

- Bil er en gjenganger på klagetoppen. Feil med bilen er kostbart, og folk er avhengig av at den fungerer for å få hverdagen til å gå rundt. Da blir det fort høy temperatur, og veien til en konflikt er gjerne kort, sier direktøren.

- Bruk kontrakt og undersøk bilen nøye for du kjøper den. Da slipper du å komme i klagestatistikken. På forbrukerrådet.no finner du kjøpetips og avtale, legger Ingeborg Flønes til.

Uno Life er den viktigste årsaken til veksten i antall klagesaker. Helsekostfirmaet lurte mange forbrukere inn i abonnement ved hjelp av gratis prøvepakker med slankepiller og manglende opplysninger i 2014. Det førte til at klager på angrerett økte fra 59 til 1393 saker.

Slankekur med lykkelig slutt

- Heldigvis har du gode rettigheter når du inngår avtaler på nettet eller over telefon. Firmaet  Uno Life er nå konkurs, bakmennene er idømt store bøter av Forbrukerombudet, og alle pengekravene er slettet, avslutter direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.