Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (SP), mener det er flere grunner til at Nord-Troms ikke får oppgradert veiene sine på budsjettet for 2015.

- I år asfalteres det på færre og lengre strekninger enn tidligere år. Dette er for å redusere kostnadene med rigging av asfaltlegging, og i større grad enn tidligere kunne gjøre seg ferdig med dårlige asfaltstrekninger på et år.

Ramme på 105 millioner

Prestbakmo mener at denne løsningen er mer kostnadseffektiv og et bevisst valg av strategi gjort av Fylkeskommunen.

- Hvilke veger som får ny asfalt er valgt ut etter en faglig tilråding fra Statens vegvesen. Dette er basert på hvilken type trafikk som traffikerer strekningen, spordybde, jevnhet og mengden traffikk. Det sier seg selv at med en asfalteringsramme på 105 millioner, så får man ikke asfaltert eller fornyet asfalten så mye som man skulle ønske, forteller Prestbakmo.

Han understreker at 11 av fylkets 24 kommuner vil få asfaltering av sine fylkesveier i år.

Forhåpentligvis i 2016

Han kan også fortelle at på budsjettet for 2016 vil være andre kommuner i fylket som vil oppleve at veiene deres oppgraderes, og herunder noen av kommunene i Nord-Troms.

- Ellers er det slik at enkelte strekninger, som eksempelvis Lyngseidet - Koppangen, er veikroppen så dårlig at asfaltering har liten hensikt. Her må det mere grunnleggende tiltak til, noe som vurderes, forteller Ivar B. Prestbakmo.