”Fortellinger, mat, håndverk, reiseminner – og et fredelig sted for natta.”, slik lyder deler av deres egen beskrivelse av dem selv.

Seks reiselivsbedrifter lanserte mandag bedriftsnettverket kalt ”Rundt neste sving” ved Sokkelvikhuset i Sørkjosen.

Selger hverandre

Bedriftene er fra Nordreisa og Kvænangen og inkluderer Reisa sirupsfabrikk, Ihana!, Henriksen Gjestestue, Kronebutikken, Reisa skinnprodukter og Sørstraumen Handel.

– Jeg er utrolig glad for å få være med i dette nettverket. På den måten står man sterkere og viktigst: vi kan selge hverandre – gjøre hverandre gode, sier daglig leder for Kronebutikken Kirsti Johansen.

Ønsker flere med

Ideén om et bedriftsnettverk er det Inger Birkelund og Hilde Lund som står for, og den ble utviklet allerede i 2011 da et forstudie på dette ble gjennomført.

– Målet er at alle skal vokse og leve av vårt salg. Vi er små bedrifter og mange er helt alene. Det kan være givende å være i lag, og det håper vi at andre kan se nytten av nå, sier Birkelund.

En gang i året kan bedrifter fra Nordreisa og Kvænangen, men også Skjervøy tas opp i fellesskapet.

– I første omgang ønsker vi oss at flere bedrifter i området Sørstraumen skal være med. Men på sikt kunne vi tenke oss at det er med fem seks fra hver kommune, sier hun.

Vil satse lokalt

Sørstraumen Handel, som er med i samarbeidet, selger seg selv som en attraksjon. Men butikken ønsker også å selge lokale produkter.

– Jeg har mange turister innom som etterspør lokale produkter, sier daglig leder for butikken, Liv Reidun Olsen.

Hun selger allerede noe lokalt håndverk, boknafisk fra Spildra og Lutefisk fra Kjækan.

– Men jeg har lyst å selge mer av dette. Det hadde vært artig og fått flere fra Kvænangen med. Man kan tjene på dette, og vi er nødt til å samarbeide siden vi er så små, sier hun.

– Fantastisk imponert

Næringsutvikler for Nordreisa kommune, Beate Brostrøm var med på lanseringen.

– Jeg er fantastisk imponert over det arbeidet dere har gjort og synes det er bra at dere viser verdien i samarbeid. De rehar også synliggjort konkrete produkter for salg, noe som har vært etterspurt lenge. Dere har tatt tak i det genuine og ekte, og har på den måten tatt grep om kjernen til hva reiselivsbransjen skal tilby framover, skrøt hun.

SAMARBEIDER: Nå går eiere og drivere av disse bedriftene i et bedriftsnettverk som de kaller ”Rundt neste sving”. – Vi er nødt til å samarbeide siden vi er så små, sier Liv Reidun Olsen fra Sørstraumen Handel. Rundt neste sving har egen hjemmeside.