Trond Johnny Jakobsen ved Vianor i Olderdalen har hatt hektiske dager den siste uka. Fra morgen til kveld har det handlet om å skifte dekk før sommeren, og stadig flere oppsøker dekkverksted for å få sjekket sommerdekkene som skal på.

– Det synes vi er viktig, med tanke på at det er kun de fire små punktene som har kontakt med veibanen, uansett hvor mye sikkerhetsutstyr bilen har, sier Jakobsen til Framtid i Nord.

Sjekk mønsterdybde

Fra 1. mai er det etter forskriftene forbudt å kjøre med piggdekk på veiene, men Jakobsen minner på at bileierene må ha dekk etter forholdene, og det kan alltid være mulighet for vinterkledde veier også i mai.

Det viktigste for dekkarbeideren er god mønsterdybde i dekkene.

– Da ikke bare minstekravet, tilføyer han. I forskriftene skal dekkene ha minst 1,6 mm mønsterdybde.

Et annet aspekt for Jakobsen er at en del dekk har rotasjonsretning indikert med piler, og påpeker at dette må også kontrolleres før dekkene settes på.

Riktig moment

Et annet viktig moment i dekkskifte er nettopp moment, altså hvor stor kraft man strammer hjulboltene.

– Mange hopper på verktøyet for å være sikker på at boltene er stramme nok, noe som er helt feil, sier Jakobsen. Det som skjer ifølge han er at over tid vil boltene svekkes, og etter hvert kan det bli en fare.

– Riktig moment står i instruksjonsboka til bilen, opplyser han.

Vi kan dermed si at det første og sikreste tegnet på sommeren er unnagjort.