Tor Idar Nystad ved Storfjord Auto har begynt å gjøre seg klar til de nye EU forskriftene på periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) som skal tre i kraft fra 8.juni.

Og han kan opplyse om at det vil bli strengere, både for bileierne og for verkstedet som kontrollerer bilene.

– Prismessig kan det bli litt dyrere, men mange av det som før var type 1 feil (mangler påvist, men fortsatt EU-godkjent) blir nå en type 2 feil som må utbedres før bilen går gjennom kontrollen, opplyser Nystad, og trekker frem manglende lys hvor dette vil bli innskjerpet.

Verkstedkontroll

Men den største endringen, både for bileiere og for verkstedene er varsel om stikkprøve. Etter endt EU-kontroll kan man nemlig få beskjed om du er valgt ut for stikkprøve.

– Da vil kontrollører fra Statens Vegvesen komme til verkstedet innen 30 minutter, og kontrollere kjøretøyet på nytt mens kunden må vente, opplyser Nystad. Velger man å forlate verkstedet, er det på samme måte som å stikke fra en ordinær trafikk-kontroll langs veien.

Nystad sier at utover det at kunden for ekstra ventetid på verkstedet, så vil denne endringen få størst betydning for verkstedet.

– Det blir mer som en kontroll på den jobben som er gjort på verkstedet, opplyser Nystad. Statens vegvesen vil nemlig sjekke om det er feil som ikke er avdekket, eller om verkstedet har anmerket for mange feil.

Dobbelt opp

Dagens EU-kontroll består av 85 ulike punkter, men etter den 8. juni er det nå 150 sjekkpunkter som Nystad skal kontrollere.

– Og det kan nok generelt sett gjøre kontrollene noe dyrere, opplyser han. For verkstedet vil flere sjekkpunkter også bety mer ekstraarbeid, og Nystad påpeker at en del nye punkter vil nå kreve at to autoriserte verkstedarbeidere må utføre kontrollen.

Statens vegvesen beregner at kontrollorganer vil bruke rundt 20 prosent mer tid på arbeidet.

Trygghet for bileieren

Regionleder hos Statens Vegvesen tilsynsavdeling, Tor Åge Ballovarre forteller til Framtid i Nord at forskriftsendringene skal gjøre det tryggere og sikkrere for bileieren.

– Bileieren skal da være tygg på at kontrollorganet har sjekket alle punkter, og gjennom det ha kjøretøy som er mer trafikksikker, forklarer Ballovarre.

Han påpeker at selv om det er flere punkter som nå skal kontrolleres, så er det flere sjekkpunkter på det som i dag ville vært et punkt.

Ballovarre opplyser at for bileiere flest, vil den nye EU-kontrollen ikke medføre store endringer.