Bestill retur før kl. 21.00, og pakken hentes morgenen etter.

- Nordmenn elsker å handle på nettet, men undersøkelser viser at én av to forbrukere ikke er fornøyd med returløsningene som finnes i dag. Årsakene til at mange rett og slett dropper å sende varene tilbake er mange, for eksempel usikkerhet om hvordan returnere, lite tid til å besøke postkontoret eller returkostnad. Nå er imidlertid løsningen på returproblemet her. Helthjemretur.no gjør det like enkelt å returnere varer som å hente avisen, sier Anders Angen, daglig leder i Helthjem AS.

På helthjemretur.no kan forbrukerne raskt og enkelt bestille retur eller bytte av varer de ikke vil beholde. Etter å ha valgt returårsak og hentedag, mottas det en kvittering med returkode. Koden skrives på pakken med en tusj, før den legges ut på dørmatten eller i postkassen. Klar for henting av avisbudet morgenen etter.

Svært fornøyd

Rock Denim, WoolLand og CD longs er produktets tre pilotkunder. Erik Dahl, daglig leder i rockdenim.no, er svært fornøyd med å kunne tilby tjenesten til sine kunder.

- Denne løsningen vil revolusjonere retur av varer handlet på nett. Kundene mine er meget fornøyde med å få varene levert helt hjem på dørmatten eller i postkassen. At vi nå kan tilby retur gjennom samme distribusjonskjede vil gjøre handel i vår nettbutikk til en helt ny opplevelse. I tillegg til mer fornøyde kunder gjør løsningen at vi i rockdenim.no umiddelbart får informasjon om at returpakken er hentet, og kan starte arbeidet med å møte kundenes behov lenge før vi mottar pakken fysisk, sier han.

Tilbys foreløpig ikke i Nord-Norge

Ved oppstart tilbyr Helthjem AS, gjennom "helthjem-nettverket", returtjenesten til husstander i Oslo og på Østlandet, samt i storbyområdene rundt Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand. Målet er å i løpet av kort tid tilby tjenesten til alle husstander som "helthjem-nettverket" besøker.

- Netthandel dreier seg om å gjøre ting enkelt for forbrukerne, og med vår leverings- og returløsning kan det ikke bli enklere. Helthjemretur.no løser et lite forbrukervennlig element ved netthandel, nemlig retur eller bytte av varene man ikke vil ha. Vi kan tilby retur av egnede pakker fra forbrukernes hjem til alle nettbutikker i Norge, uavhengig av hvem som har levert pakken ut. Vi har også mulighet til å styre hvor og hvordan returene håndteres. Nettbutikken må imidlertid ha en returavtale med oss. Vi er overbevist om at etterspørselen etter denne løsningen vil bli høy blant forbrukere fremover, og vi vil gjerne tilby løsningen vår til flere nettbutikker, sier Hans Kristian Hallén-Hasaas, Direktør forretningsutvikling i Helthjem AS.

Returproduktet åpnet for bestilling tirsdag 19. mai. Første hentedato vil være tirsdag 26. mai, og fra denne dagen vil det også være mulig å bestille inntil kl. 21.00 for henting morgenen etter.