– Enhver dott kan bruke penger, men det krever god styring og ledelse for å gjennomføre tiltakene. Jeg vil måles på om vi gjorde det vi skulle, ikke bare at vi svidde av pengene, sier Solvik-Olsen til Nettavisen.

Han vil gjøre store endringer i hvordan infrastrukturutbyggingen i Norge skal planlegges, når han fredag sender sine forslag til Vegvesenet, Jernbaneverket og Kystverket.

De største endringene går ut på at regjeringen vil spørre de tre transportetatene om det er mulig å fjerne alt vedlikeholdsetterslep i løpet av neste NTP-periode.

Som NTB meldte onsdag, blir innføring av en ny motorveiplan del av den nye transportplanen, og planperioden skal utvides fra ti til tolv år. Det vil si at neste NTP, som legges fram våren 2017, skal gjelde fra 2018 til 2029 og ikke fra 2018 til 2027.

NTP skal ha et perspektiv der man ser fram mot 2050, og det skal utvikles en egen klimastrategi. Kategoriseringen av fylkesveier og riksveier skal vurderes på nytt. (©NTB)