Siden 2008 har Arbeids- og velferdsdirektoratet gjennomført en nasjonal brukerundersøkelse via telefon. Brukerne i NAV Troms er særlig fornøyde med veiledernes innsats. De aller fleste blir møtt med respekt hos veilederne i NAV Troms, opplyser NAV Troms i en pressemelding til Framtid i Nord.

Ser muligheter

Brukerne har fått større tillitt til at NAV ivaretar deres rettigheter, og i forhold til helhetlig service er brukerne mer fornøyde i år enn i fjor.

– Å se muligheter i en presset situasjon er ikke enkelt, og ikke gjort over natta. Vi vet at mange likevel lykkes med å snu en vanskelig livssituasjon i samarbeid med våre veiledere, sier fylkesdirektør Stein Rudaa i NAV Troms.

Fornøyde med veiledning

NAV Troms fikk bedre score enn landsgjennomsnittet på veilending. Brukerne opplever at veilederen er interessert i å finne løsninger og legger større vekt på hva brukeren ønsker.

– NAV-medarbeiderne møter ofte mennesker i vanskelige situasjoner. Derfor er det viktig at vi er gode veiledere. Jeg er glad for å se at brukerne er fornøyde med oss på dette punktet, sier Rudaa.

LES OGSÅ: 40 i Troms anmeldt for trygdesvindel

Om undersøkelsen

Hvert år gjennomfører Arbeids- og velferdsdirektoratet en nasjonal brukerundersøkelse via telefon. Svarene gis på en skala fra 1 til 6, der 1 er «svært misfornøyd» og 6 er «svært fornøyd». Dette året var det omtrent 6000 personer som svarte på undersøkelsen.