I ferien er det heftig trafikk, og vi har ofte mange i bilen. Vi kjører på ukjente steder og under uvante forhold.

- Det er blant årsakene til at en av tre trafikkulykker skjer i juni, juli og august, sier Roger Ytre-Hauge, som er fagsjef motor i Frende Forsikring.

Mange har begynt å pakke for bilferie i sommer. En undersøkelse gjennomført av InFact og Shell viste at 26,5 prosent av oss foretrekker bilferie, og av disse ville 57 prosent ta bilen med utenlands.

Uoppmerksomme sjåfører

Frende erfarer at uoppmerksomhet i trafikken er andre årsaker til mange av bilulykkene.

- Når du kjører bil, skal du kjøre bil, ikke hold på med telefon, radio og GPS, aviser eller barbering mens du kjører. Vi har sett mye rart, sier Roger Ytre-Hauge. Han anbefaler at du som feriebilist i utlandet setter deg inn landets trafikkregler og krav til forsikringspapirer på forhånd.

Spesielle europeiske regler

I Italia beslaglegges bilen om du blir tatt i fartskontroll og ikke kan gjøre opp for deg. I Frankrike reduseres fartsgrensene når det regner. I Spania er det forbudt å bruke hodetelefoner i mens du kjører. I Portugal er mobilbruk forbudt, også håndfri. I Kroatia er bilapotek med ekstra lyspære påbud. Og pass på at du ikke parkerer feil i Nederland, der brukes det ofte jernlås på hjulene.

- Flere av de sør- og østeuropeiske landene i EU krever fremdeles Grønt kort fra forsikringsselskapet ved innreise med bil, forteller Ytre-Hauge. Kortet viser at du har ansvarsforsikring på bilen, og garanterer for riktig erstatningsoppgjør etter skader voldt i et annet medlemsland av et motorkjøretøy.

Bilforsikringen dekker uhell, tyveri og skader knyttet til bilen, person- og passasjerulykke, avhengig av dekningene du har valgt.

- En god reiseforsikring anbefales i tillegg, den kan dekke tap av reisegods i bilen, og sykdom og skade på deg og reisefølget, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring. Husk å ta med deg ditt europeiske trygdekort hvis du skal reise i EØS-området.

Pakk bilen riktig

For å unngå overraskelser på langturen, kan det være greit å ha gjennomført service på bilen i god tid før turen starter. For mye eller lite luft i dekkene gir redusert gripeevne og sikkerhet. Lufttrykket skal tilpasses dekkdimensjon, hastighet og hvor fullastet bilen er.

Underveis gjelder det å tilpasse kjøringen etter forholdene.

- Stikkordene er riktig fart og riktig avstand, sier fagsjefen. Han minner også om å pakke bilen riktig, både av hensyn til tyveri og på grunn av bilens kjøreegenskaper.

- For mange tunge ting kan gjøre bilen vanskelig å styre. Et godt råd er å pakke de tyngste tingene nederst, og helst langt foran i bagasjerommet eller inn mot seteryggen, og sikre løs last, sier Ytre-Hauge.

- Du vil ikke risikere at bagasjen kommer flygende og skader deg eller passasjerene ved en kollisjon, sier han. Må du bråbremse i 50 km/t kan en 20-kilos sekk komme som et prosjektil på 1,25 tonn.