Den digitale postkassen ble lansert i november i fjor. Med en halv million brukere øker presset på at det offentlige skal komme i gang med å sende post digitalt.

- Det er veldig gledelig at innbyggerne vil ha digitale postkasser. Nå er det opp til de offentlige virksomhetene å sørge for at det kommer innhold i dem, sier Difi-direktør Ingelin Killengreen.

Innen første kvartal 2016 skal alle offentlige virksomheter kunne sende post til innbyggerne digitalt. På sikt skal innbyggerne kunne motta all post fra det offentlige ett sted.

Innbyggerne kan opprette digital postkasse via norge.no.

Fakta om digital post til innbygger:

  • Fire offentlige virksomhet har til nå tatt i bruk den digitale postkassen: Statens innkrevingssentral, NAV, Kreftregisteret og Husbanken.

  • Kommunene også kan sende digital post til innbyggerens postkasse hos e-Boks eller Postens Digipost gjennom den kommunale løsningen SvarUT.

  • Det er frivillig for innbyggerne å opprette en digital postkasse.

  • Når innbyggerne mottar post, vil de få varsel på SMS eller e-post.  Slik slipper de å sjekke postkassen for ny post hver dag.