Prosjektleder i Statens vegvesen, Gudmund Løvli, gir uttrykk for å være fornøyd med tildelingen.

- De er et anerkjent selskap i Norge, som har veldig mange gode referanseprosjekter å vise til. Nå gleder vi oss til å komme i gang igjen. Vi tar sikte på å signere kontrakten med Skanska i slutten av juli, og arbeidet gjenopptas trolig i august eller september, sier han.

Klagefristen er satt til 16. juli for de andre entreprenørene. Kontrakten kan signeres først etter at denne er utløpt.

Kontrakten innebærer ferdigstillelse av den 4,6 kilometer lange tunnelen gjennom Sørkjosfjellet.

I tillegg kommer utbedring av vegen mellom Langli og Langslett, inkludert krysset E6/fv. 866.

Skanska Norge AS leverte det nest laveste tilbudet.

Statens vegvesen bruker normalt 6-8 uker på å gi en anbefaling til tilbudsnemda. Denne gangen har det tatt halve tiden.

- Kan man tolke dette som et ønske om å komme raskt i gang med arbeidet igjen?

- Ja. Vi hadde egentlig et ønske om å skrive kontrakt allerede før ferien, men utsatte innleveringen en uke på grunn av dette, sier Løvli.

Obras Subterraneas SA (OSSA), som lå lavest på pris , ble avvist ettersom selskapet anses ikke å tilfredsstille kvalifikasjonskravene i konkurransegrunnlaget - selv om Statens vegvesen understreket tidlig at OSSA ble behandlet på lik linje med de andre som hadde levert anbud.

Skanska Norge AS ønsker ikke å gi noen uttalelser før klagefristen har løpt ut.