I en undersøkelse gjort av YouGov for Gule Sider om nordmenns mobilvaner i ferien kommer det frem at det er store forskjeller mellom by og land.

Mens 28 prosent av respondentene i hovedstadsområdet oppgir at benytter mobilen til sjekke jobbmailen eller utføre andre jobbrelaterte oppgave på ferie, er det kun 13 prosent av nordmenn som bor på tettsteder med færre enn 5000 innbyggere som gjør dette.

Totalt er det kun to prosent av oss som legger mobilen helt på hylla i ferien.

- Det kan virke som om det å jobbe fra mobilen i ferien er et storbyfenomen. Det kan ha sammenheng med litt ulik næringsstruktur, og hvor folk fra mindre tettsteder kanskje i større grad jobber i yrker som ikke krever at man alltid er tilgjengelig. Men det kan også ha sammenheng med at livet på bygda gjerne går noe saktere enn i byene, og at man derfor også er flinkere til å skille mellom jobb og privat, kommenterer Håvard Atle Skaug, produktsjef i Gule Sider.

Urbaniseringsfenomen

Forskjellen mellom by og land vises også i tallene for andelen som er på sosiale medier fra mobilen mens de nyter sommerferien. Her er igjen hovedstadsområdet overrepresentert med 54 prosent, mot 44 prosent av bygdefolket.

Mens 61 prosent i hovedstadsområdet surfer på internett i ferien, gjelder det bare 48 prosent på bygda.

- Det er mulig vi ser en form for urbaniseringsfenomen her. Dess mer urbant område man er bosatt i, dess flere bruker mobilen til mer enn bare SMS og ringing i ferien sin. Storbyfolk er både mer på internett og sosiale medier enn bygdefolk, men de bruker også søke- og karttjenester i større grad i ferien, konstaterer Skaug.

Kvinner og unge voksne mest aktive

Undersøkelsen avslører også noen kjønnsforskjeller. Kvinner bruker mobilen i større grad til tidsfordriv som sosiale medier og spill/underholdning enn menn. De ringer og sender mer SMS også.

Det er også forskjeller når det gjelder alder. Dess yngre man er, dess mer bruker man mobilen både til underholdning, jobb, nyttetjenester, surfing og sosiale medier i ferien.

Blant de mellom 18-34 år sier hele 72 prosent at de surfer på internett, 68 prosent er på sosiale medier, 58 prosent bruker søke- og karttjenester, 49 prosent spill/underholdning og 26 prosent jobb eller andre jobbrelaterte oppgaver.

Er man over 55 år er andelen markant lavere: Kun 29 prosent surfer på internett, 26 prosent er på sosiale medier, 22 prosent bruker søke- og karttjenester, 10 prosent spill/underholdning og bare 8 prosent til å sjekke jobbmail eller utføre jobbrelaterte oppgaver.

- Det er svært interessante aldersforskjeller, og som forteller oss at mobiltelefonen er en mye større integrert del av ferielivet til unge mennesker enn eldre. De eldre bruker imidlertid mobilen mer enn de yngre til det den opprinnelig er laget for, nemlig å ringe og sende SMS, kommenterer Skaug.

Dette er nordmenns mobilvaner i sommerferien:

  • Ringe/sende SMS (86 prosent)

  • Surfer på nettet (56 prosent)

  • Sosiale medier (51 prosent)

  • Benytter søke-/karttjenester (44 prosent)

  • Spill/underholdning (31 prosent)

  • Sjekker jobbmail eller andre jobbrelaterte oppgaver (19 prosent)

  • Annet (5 prosent)