Reiselivssjefen inviterte bransjefolk og politikere til dialog på turistkontoret på Lyngseidet etter å ha lest Framtid i Nords referat fra juni-møtet i næringsutvalget. Der ble det spurt om hva destinasjonsselskapet gjør og hva som er planer for framtida.

Visit Lyngenfjord åpnet i mars i fjor turistinformasjon på Lyngseidet.

- Noe av det viktigste vi har gjort var å få opp nettside på norsk, engelsk og tysk. Det meste av kommunikasjonen med gjestene skjer elektronisk, forteller Sichelscmidt.

38 medlemmer

Visit Lyngenfjord har 38 medlemmer, fordelt på 22 i Lyngen, ni i Kåfjord og sju i Storfjord.

De tre eierkommunene gir i en treårsperiode selskapet økonomisk støtte.

Sichelscmidt bekrefter at de er avhengige av overføringer også i de kommende årene.

Brutto omsetning var i fjor på 511.00 kroner. I første halvår i 2015 var tallet øket til 1,1 millioner. Sichelscmidt håper å kunne passere 1,5 millioner før årsskiftet.

- Ambisjonene er at vi i 2018 havner på 3,5 millioner i brutto omsetning, forteller Sichelscmidt.

Ringvirkninger

Sichelscmidt orienterte om hvilken betydning reiseliv har for Lyngen. 350 sengeplasser gir anslagsvis 30.000 gjestedøgn i løpet av året.

De åtte største bedriftene omsatte for 25 millioner kroner og har 25 ansatte. Antall årsverk er vesentlig lavere.

- Vi er i ferd med å undersøke konkret hvilke ringvirkninger reiseliv gir i våre tre eierkommuner.

Han vurderer potensialet som utrolig stort.

- Fisketurisme er fullbooket. Skisesongen går veldig bra, men det er vanligvis noen ledige rom å oppdrive. Nordlys-turismen blir stadig større.

Intet Levi

Sichelscmidt registrerer ei utvikling hvor Lyngen nærmer seg å bli en helårsdestinasjon.

- Jeg ser likevel ingen grunn til å advare mot at Lyngen blir et nytt Levi. Nøkkelen til fortsatt suksess er å levere god kvalitet og utvikle produktene som tilbys i markedet, understreker Georg Sichelscmidt.

Turistkontoret på Lyngseidet holder åpent i fellesferien etter at Lyngen kommune sa ja til å dekke utgiftene til sommervikarer.