- Det er blitt billigere å bruke mobiltelefonen i utlandet enn tidligere. Likevel kan mobilregningen bli svært høy hvis man ikke tar noen enkle forholdsregler, advarer regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

I 2014 viste en lignende undersøkelse at 80% av oss var redde for høye telefonregninger etter reiser i utlandet.

- Vi forstår det slik at flere er oppmerksom på problemet nå enn året før, og det er en gledelig utvikling, legger regiondirektøren til.

Innført makspriser

Det er nå innført makspriser i EU og EØS. Mobiloperatørene kan ikke ta mer enn 2,03 kroner i minuttet for en telefonsamtale. Pristaket for å sende en tekstmelding er 64 øre, og for mobildata er maksprisen på 2,14 kroner for en megabyte.

- Selv om det høres rimelig ut kan en regning fort øke mange ganger. Tommelfingerregelen er at SMS er billigst, telefonsamtaler dyrere og datatrafikk bør du unngå, sier Falch.

Så tidlig som neste år vil mobilbruken i ferien blir enda billigere. 30. april 2016 senkes prisene ytterligere, og fra 1. juli i 2017 er det ikke lov til å kreve ekstra betaling for telefoni og databruk i EU/EØS

Sjekk med operatøren din

Planlegger du å reise utenfor EU og EØS bør du sjekke prisene for samtale, og datatrafikk, for din feriedestinasjon. Se også etter tilbud, og pakker, for samtaler og datatrafikk. Det kan lønne seg.

- Datatrafikk er dyrt. Det kan det koste hundrevis av kroner å lese én nettavisside. Har du ikke en god roamingavtale, bør du finne andre løsninger; som gratis wi-fi på hotellet eller å kjøpe et lokalt simkort for databruk, anbefaler Falch.

Vær obs til havs

For de som skal til havs er det ekstra viktig å være følge med på regningen.  I internasjonalt farvann, kun noen få hundre meter fra land, er det lovløse tilstander. Trafikken går over satellitt, og du har ikke noe sikkerhetsnett med pristak.

- Tar du ferge mellom Norge og Europa, eller cruise i Middelhavet så kjøp telefon- og internettilgang om bord, hvis det ikke er inkludert. Alternativet er å ta fullstendig ferie og legge mobilen i kofferten til du er på land. Hvis ikke kan regningen bli svært høy, avslutter regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Klagehjelp

Man kan klage på telefonregningen til operatøren, hvis mener man mener man har blitt belastet utover det som er avtalt. Benytt gjerne Forbrukerrådets klagebrev.

Dersom man ikeke når fram med klagen, eller ikke får svar på henvendelsen innen to uker, kan man bringe saken inn til behandling i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

Helene Falch, regiondirektør for Forbrukerrådet i Finnmark og Troms. Foto: Flickr / Pressefoto